2018 Fiscal Year Final Research Report
Empirical Study on Educational Communication in EFL classes
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16K13274
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Research Category |
Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Research Field |
Foreign language education
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Research Institution | Kyoto University of Foreign Studies |
Principal Investigator |
Kondo Mutsumi 京都外国語大学, 外国語学部, 准教授 (20467533)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
野澤 孝之 東京工業大学, 地球インクルーシブセンシング研究機構, 特任准教授 (60370110)
Jeong Hyeonjeong 東北大学, 国際文化研究科, 講師 (60549054)
山本 玲子 京都外国語短期大学, キャリア英語科, 准教授 (60637031)
石川 保茂 京都外国語大学, 外国語学部, 教授 (90257775)
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Research Collaborator |
IKEDA shigeyuki
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Project Period (FY) |
2016-04-01 – 2019-03-31
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Keywords | 教育コミュニケーション / 脳同調 / 学習エンゲージメント / アクティブラーニング / フロー / EFL / 学習評価 |
Outline of Final Research Achievements |
In this study, we investigated Japanese EFL students' learning engagement using the concept of flow as a framework. Findings from both of the subjective and quantitative measurements indicate that (1) contrary to the flow theory, the participants experience increased engagement regardless of the task difficulty or their motivation level by working together, (2) demonstrates the great potential of neural synchrony as a quantitative measurement of group work. This fundamental research will lead to an improved understanding of educational communication and the development of neural synchrony as a practical assessment for learning.
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Free Research Field |
外国語教育学
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
教室内の教師と学習者および学習者間のコミュニケーションが、学習エンゲージメントに及ぼす影響を明らかにし、アクティブラーニングの効果検証に寄与した点。また、アクティブラーニングを評価する定量的な指標として、脳同調を用いる可能性を示した点。特定の教育コミュニケーションが、教師と学習者および学習者間の脳同調を高め、共に集中を高めることで、学習効果の高い学びの場構築のための基礎研究となった。
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