2019 Fiscal Year Final Research Report
Perceptual studies of Japanese geminate insertion phenomena based on timing control characteristics
Project/Area Number |
16K16837
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Research Field |
Linguistics
|
Research Institution | Saitama University (2018-2019) Nihon University (2016-2017) |
Principal Investigator |
SONU Mee 埼玉大学, 人文社会科学研究科, 准教授 (60734738)
|
Project Period (FY) |
2016-04-01 – 2020-03-31
|
Keywords | 促音 / 知覚範疇化 / 濃音 / 平音 / 発話速度 |
Outline of Final Research Achievements |
Korean listeners show a perceptual bias toward geminate consonants when listening to Japanese. To investigate the reason for the bias toward geminates, perception experiments were conducted. Both stimuli were created by modifying the duration of the second consonant of the nonword “erete” along a continuum. Listeners participated in a single-stimulus, two-alternative forced-choice identification task. Results suggest that Japanese listeners’ identification boundaries systematically shifted due to changes in speaking rate when the stimuli were in the context of a sentence with mixed rates of presentation. Results of Korean native listeners’ boundaries position show that the boundaries of “lenis” and “fortis” in Korea were shorter end than the boundaries of “singleton” and “geminate” in Japanese. Korean listeners’ boundaries shift toward lenis consonants when identifying Japanese stop consonants.
|
Free Research Field |
音声学
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
今回、日本語学習者の促音挿入に関する科学的な検証を試みた。日本語の音声の中で、特殊拍、長短音素は、大変重要な学習要素ではあるため、その実態の科学的な検証が欠かせない。特に、学習者がどのようにして、特殊拍を聞き取り、発音しているのかについては、学習方法の応用の際にも必要な資料である。本研究では、韓国語母語話者を対象とし、促音知覚と生成の特徴について調査した。その結果、母語の類似した子音による影響があることが科学的に証明された。ただ、学習を進めることで、そのような知覚特性は変化するが、そのためには、音声の文脈情報が欠かせないことが分かった。これらの結果は、今後、ICT音声教育への応用につながる。
|