2018 Fiscal Year Final Research Report
Impacts to the U.S. Products Liability Law and Administrative Regulations with Developments of Artificial Intelligence
Project/Area Number |
16K16976
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Research Category |
Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Research Field |
Fundamental law
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Research Institution | Aoyama Gakuin University |
Principal Investigator |
SATO Chiaki 青山学院大学, 法学部, 准教授 (20554463)
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Project Period (FY) |
2016-04-01 – 2019-03-31
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Keywords | 人工知能 / 行政規制 / 製造物責任 / 技術水準 / 訴訟 / 損害保険 / サイバーセキュリティ / 欠陥 |
Outline of Final Research Achievements |
This research found some hints for discussions in Japan by analyzing impacts to the U.S. product liability law with a new innovation of artificial intelligence. The result is the U.S. product liability law could be changed or challenged with development AI and it will probably affect design of liability insurances. For example, in autonomous cars, not all states have already had necessary legislations and autonomous driving system's product liability is more important than a human's fault as drivers,manufactures are to be more liable due to remote control systems, and manufacture's liability could be changed a lot due to consumer expectation test and res ipsa loquitur etc.
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Free Research Field |
英米法、医事法、信託法
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究成果の学術的な意味は、行政規制と製造物責任の展開を連続的に捉えている点である。厳しい内容の行政規制は、事故の頻度や被害を減らす一方、イノベーションにとって障害になりうるところ、どこかの範囲で必ず、製造物責任にある程度頼らざるを得ない。本研究では、アメリカにおける行政規制の現状を踏まえて、製造物責任法においてより明確にされるべき点を解明できた。これは、日本の今後にとって極めて参考になるものと思われる。 本研究の社会的意義は、自動運転や移動革命などに関連する事例がまだ少ないことを再認識できた点にある。世界的な趨勢が必ずしも十分に明らかでない現状では、日本が日本なりのアプローチを採用しうる。
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