• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2019 Fiscal Year Final Research Report

Teaching Strategy for Developing a Comprehensive Vision of Scientific Inquiry: Understanding on Totality and Diversity of Inquiry

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 16K17456
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionTokiwa University

Principal Investigator

Ishizaki Tomonori  常磐大学, 人間科学部, 助教 (60747020)

Project Period (FY) 2016-04-01 – 2020-03-31
Keywords理科教育 / 探究学習 / ナラティヴ / シュワブ / ブルーナー / 探究の全体像
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study is to show a teaching strategy for developing a comprehensive vision of scientific inquiry. This study examined the teaching strategy by comparing and fusing J. J. Schwab’s inquiry learning theory with J. S. Bruner’s narrative theory. In conclusion, one strategy for understanding aspects of scientific inquiry is using narrative of inquiry included difficulty or hardship. That is necessary understanding to proceed scientific inquiry.

Free Research Field

理科教育学

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

学校段階を問わず、科学的探究の指導において、多様な「探究の進め方」をいかにして理解させるかについては一定の見解が得られてこなかった。本研究の成果として提案する教授ストラテジーは、探究の困難点をナラティヴによって示すことで、探究の全体像と多様性を理解させるというものである。本研究の成果は、理科授業において子どもたちが問題解決活動や探究活動を実際に自分で進められるよう、その手掛かりを教師が適切に示すための基礎的知見になると考えられる。

URL: 

Published: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi