• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2020 Fiscal Year Final Research Report

Research on Distributed Multi-Platform Architecture for an Extensible Learning Support System

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 17H00774
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (A)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Learning support system
Research InstitutionChiba Institute of Technology

Principal Investigator

Nakabayashi Kiyoshi  千葉工業大学, 情報科学部, 教授 (20462765)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 森本 容介  放送大学, 教養学部, 准教授 (00435702)
池田 満  北陸先端科学技術大学院大学, 先端科学技術研究科, 教授 (80212786)
瀬田 和久  大阪府立大学, 人間社会システム科学研究科, 教授 (50304051)
田中 孝治  金沢工業大学, 情報フロンティア学部, 講師 (60583672)
田村 恭久  上智大学, 理工学部, 教授 (30255715)
Project Period (FY) 2017-04-01 – 2021-03-31
Keywords知的学習支援システム / 分散プラットフォーム / グループ学習 / デザインパターン
Outline of Final Research Achievements

This research aims to establish a learning support system architecture capable to integrate diverse learning styles such as self-learning and group-learning, as well as to provide both function extensibility of learning environment and system interoperability including content and learning strategy description.
Based on the basic architecture regarding communication interface between elemental building blocks called "courseware objects", a distributed multi-platform architecture has been proposed to implement learning support environment integrating diverse learning styles on distributed platforms including Web server and smartphone,
Design and implementation has been conducted to optimize communication between courseware object as well as dynamically relocate courseware object among platforms. In addition, the architecture has been applied to implement learning environment for practical learning strategies such as flipped classroom.

Free Research Field

教育工学

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

現在,学校への電子教科書やタブレット端末などの導入が積極的に進められているが,コンテンツやツールのほとんどは独自アプリとして開発され,相互連携・利活用の枠組みは規定されていない.本研究はそのような問題点を解決し,統合的な学習環境の枠組みを提供するものである.
技術的には,学習方略の分析から導かれたデザインパターンを基盤とすることで,学習支援技術分野での汎用性を確保するとともに,デザインパターンに基づき通信最適化や動的再配置を行う点に新規性がある.このように特定の応用領域の技術を分析・抽象化して共通的なデザインパターンを導き,その上で実装の最適化を行う方法論にソフトウェア工学的な意義がある.

URL: 

Published: 2022-01-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi