• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2017 Fiscal Year Annual Research Report

データ・理論・分析手法の統合によるマーケティングモデルの進化と理論構築

Research Project

Project/Area Number 17H01001
Research InstitutionTohoku University

Principal Investigator

照井 伸彦  東北大学, 経済学研究科, 教授 (50207495)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 石垣 司  東北大学, 経済学研究科, 准教授 (20469597)
近藤 文代  筑波大学, システム情報系, 講師 (40322010)
佐藤 忠彦  筑波大学, ビジネスサイエンス系, 教授 (40400626)
中野 純司  統計数理研究所, モデリング研究系, 教授 (60136281)
Project Period (FY) 2017-04-01 – 2022-03-31
Keywordsベイズモデリング / 機械学習 / マーケティングモデル / 大規模データ / 非構造データ / ソーシャルメディア / モバイルマーケティング
Outline of Annual Research Achievements

課題について既存の理論や手法のサーベイを広範に行い限界と適用可能性について詳細に把握し、新しい展開を探った。具体的には、POSデータなど数値化された大規模情報のみならず、顧客の不満、顧客による製品評価、ソーシャルネットワークサービス、ブログなどの非構造化データのマーケティングモデルでは取り込むために、自然言語処理など機械学習分野の新しいデータ分析手法を網羅的に調査した。さらに消費者に関する新しい理論を周辺領域で調査し、行動経済学や認知心理学など消費者理解に関する知見や理論を精査した。その上でメンバー各位が自身の関心に応じた課題の中の具体的問題について、モデルとデータと背景にある理論を用いたモデリング研究を行い、新しいマーケティングモデルの開発研究も行った。
具体的な研究成果の項目は、大規模ビジネスデータの高次元統計モデリング、テキスト情報のマーケティングモデルへの融合研究、POSデータおよびID付POSデータを用いたベイジアンモデリングによる実証研究、マルチメディア・マルチチャネル環境下における消費者のデバイス利用実態の変化に関する研究、集約的シンボリックデータ(個体データのグループを表現するデータ)に対する解析手法の開発、非構造化データを用いた予測モデルの構築とそのマーケティングへの応用に関する研究、UGCにおける製品評価レビューのテキスト情報を用いた製品の満足と期待評価モデル開発、などである。

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

2: Research has progressed on the whole more than it was originally planned.

Reason

本課題に関する研究論文7件、学会報告10件の成果を挙げており、おおむね順調に進展している。

Strategy for Future Research Activity

今後は各自の関心領域での手法や問題のサーベイおよび本課題に関する研究成果をメンバー間で共有して議論を深め、組織的展開を推進する。

  • Research Products

    (19 results)

All 2018 2017 Other

All Int'l Joint Research (2 results) Journal Article (7 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Open Access: 3 results,  Peer Reviewed: 3 results) Presentation (10 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results,  Invited: 2 results)

  • [Int'l Joint Research] Ohio State University(米国)

    • Country Name
      U.S.A.
    • Counterpart Institution
      Ohio State University
  • [Int'l Joint Research] University College London(英国)

    • Country Name
      UNITED KINGDOM
    • Counterpart Institution
      University College London
  • [Journal Article] Twitter上の口コミ情報を利用した売上予測モデルの構築と実証分析2018

    • Author(s)
      五十嵐未来、李銀星、石垣司、照井伸彦
    • Journal Title

      情報流通

      Volume: 49(6) Pages: 57-70

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Measuring Large Scale Market Responses from Aggregated Sales Regression Model for High Dimensional Sparse Data2017

    • Author(s)
      Nobuhiko Terui and Yinxing Li
    • Journal Title

      Discussion Paper of DSSR Graduate School of Economics and Management, Tohoku University

      Volume: 63 Pages: 1-27

    • Open Access
  • [Journal Article] An Integrated Model for Discontinuous Preference Change and Satiation2017

    • Author(s)
      Nobuhiko Terui, Shohei Hasegawa, Adam N. Smith, Greg M. Allenby
    • Journal Title

      Discussion Paper of DSSR Graduate School of Economics and Management, Tohoku University

      Volume: 70 Pages: 1-36

    • Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Interpretable Perceived Topics in Online Customer Reviews for Product Satisfaction and Expectation2017

    • Author(s)
      Aijing Xing and Nobuhiko Terui
    • Journal Title

      Discussion Paper of DSSR Graduate School of Economics and Management, Tohoku University

      Volume: 74 Pages: 1-36

    • Open Access
  • [Journal Article] マルチデバイス同時利用環境下での消費者アクセス向上を 目指した類型化と構造評価 ―シングルソースのメディア接触ログを用いた実証分析―2017

    • Author(s)
      中野 暁,近藤 文代
    • Journal Title

      Direct Marketing Review

      Volume: 16 Pages: 17-39

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Expanding mobile information service needs to improve quality of life: Across-temporal comparison of Japanese students2017

    • Author(s)
      Fumiyo N. Kondo; Qazi Mahdia Ghyas
    • Journal Title

      International Journal of Service and Knowledge Management

      Volume: 1 Pages: 33-47

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 状態空間モデルのマーケティングへの応用2017

    • Author(s)
      佐藤忠彦
    • Journal Title

      岩波データサイエンス岩波データサイエンス Vol.6 特集:時系列解析――状態空間モデル・因果解析・ビジネス応用

      Volume: 6 Pages: 57-67

  • [Presentation] マーケティングとデータサイエンス2018

    • Author(s)
      佐藤忠彦
    • Organizer
      データサイエンス講演会 in 東京文京
    • Invited
  • [Presentation] 統計モデルによる消費者理解の進化と深化2018

    • Author(s)
      佐藤忠彦
    • Organizer
      応用統計学会2018年年会
    • Invited
  • [Presentation] 心理会計の影響を考慮した購買間隔ハザードのベイズ推定と小売マーケティングへの応用2018

    • Author(s)
      宮津和弘,佐藤忠彦
    • Organizer
      研究集会「第19回ノンパラメトリック統計解析とベイズ統計」
  • [Presentation] 時変係数分布ラグモデルを用いた人的販売による市場反応の解析2018

    • Author(s)
      井上友彦,佐藤忠彦
    • Organizer
      研究集会「第19回ノンパラメトリック統計解析とベイズ統計」
  • [Presentation] Measuring Large-Scale Market Responses from Aggregated Sales: Regression for High-Dimensional Sparse Data2017

    • Author(s)
      Nobuhiko Terui
    • Organizer
      INFORMS Annual Conference 2017
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 店舗商品カテゴリの異質性を考慮した階層ベイズマルチレベル売上予測モデル2017

    • Author(s)
      廣田峻;近藤文代
    • Organizer
      2017年度統計関連学会連合大会
  • [Presentation] 機械学習手法のマーケティング理論・概念への応用に関する研究レビュー2017

    • Author(s)
      伴 正隆,本橋永至,長谷川翔平, 豊澤栄治,佐藤忠彦, 里村卓也, 照井伸彦
    • Organizer
      日本マーケティング・サイエンス学会第101回研究大会
  • [Presentation] マーケティングにおけるベイジアンモデリング2017

    • Author(s)
      佐藤忠彦
    • Organizer
      2017年統計関連学会連合大会
  • [Presentation] Dissimilarity of aggregated symbolic data by pseudolikelihood2017

    • Author(s)
      Nakano, J.
    • Organizer
      Seminar at Dept. of Economics, Univ. of Polto
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] A Package For Multiple Precision Floating- Point Computation On R2017

    • Author(s)
      Nakano, J.
    • Organizer
      NZSA-IASC 2017
    • Int'l Joint Research

URL: 

Published: 2018-12-17   Modified: 2022-03-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi