• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2019 Fiscal Year Annual Research Report

データ・理論・分析手法の統合によるマーケティングモデルの進化と理論構築

Research Project

Project/Area Number 17H01001
Research InstitutionTohoku University

Principal Investigator

照井 伸彦  東北大学, 経済学研究科, 教授 (50207495)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 石垣 司  東北大学, 経済学研究科, 准教授 (20469597)
近藤 文代  筑波大学, システム情報系, 講師 (40322010)
佐藤 忠彦  筑波大学, ビジネスサイエンス系, 教授 (40400626)
中野 純司  中央大学, 国際経営学部, 教授 (60136281)
李 銀星  東北大学, 経済学研究科, 特任助教 (00845084)
Project Period (FY) 2017-04-01 – 2022-03-31
Keywordsマーケティングモデル / ベイズ統計 / 機械学習 / 大規模データ / テキスト解析 / 消費者行動
Outline of Annual Research Achievements

研究課題に関する研究に関し、消費者行動モデルと機械学習モデルの融合研究を中心に実施した。具体的な個別の研究成果は下記の通りである。
・ソーシャルメディアなどネット上に大量に存在するテキスト非構造データを新製品普及のマーケティングに活用する研究に関し、複数世代の製品の普及について口コミの影響を製品世代を超えるリープフロッグ現象と他ブランドスイッチするスイッチング現象を区別して推測できる複数世代製品の普及モデルを開発した。・ネットワークモデルとして論文引用関係のネットワークを記述する新しいモデルを開発した。・eコマースの商品購買履歴や映画配信サイトの視聴履歴データと深層学習を用いた推薦システムの開発とマーケティングへの応用実証研究を実施した。具体的には、異なる商品カテゴリ間の情報を融合した情報資源配分、推薦配分の新規性を考慮した効率的アルゴリズム開発、顧客属性・購買履歴データと商品の特性データの深層学習による融合と高度な情報資源配分に関する研究を実施した。・消費者の心理的状況を行動データのみによって推測可能とするモデルの開発を行った。・デジタルマーケティングにおける畳込みニューラルネットワーク(CNN)の適用研究を行った。具体的にはスマートフォン・アプリ起動の行動予測モデルを開発し、ウエーブレット変換したデータの分析がより高い予測精度を持つことを示した。
さらに海外の研究協力者を招聘して開催した国際ワークショップで得られた助言を反映させて研究を高度化し、新たな国際共同研究にも着手した。具体的には、ソーシャルメディアのテキストデータをトピックモデルで分析する場合のマーケティング理論およびモデルの役割を明らかにする研究、ユーザー生成コンテンツ(UGC)の内容を考慮した社会的影響推定モデルの研究などである。

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

2: Research has progressed on the whole more than it was originally planned.

Reason

本課題に関する研究論文10件、学会報告10件の成果を挙げており、おおむね順調に進展している。

Strategy for Future Research Activity

今後は各自の個別研究を相互に共有できる機会を増やし、有機的組織的に研究を展開する。

  • Research Products

    (22 results)

All 2020 2019 Other

All Int'l Joint Research (2 results) Journal Article (10 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Peer Reviewed: 10 results) Presentation (10 results) (of which Int'l Joint Research: 7 results,  Invited: 2 results)

  • [Int'l Joint Research] Ohio State University/Fisher College of Biusiness(米国)

    • Country Name
      U.S.A.
    • Counterpart Institution
      Ohio State University/Fisher College of Biusiness
  • [Int'l Joint Research] University of Maryland/Robert H. Smith School of Business(米国)

    • Country Name
      U.S.A.
    • Counterpart Institution
      University of Maryland/Robert H. Smith School of Business
  • [Journal Article] 同一商業集積地に隣接する店舗間のストア・イメージに基づく店舗評価2020

    • Author(s)
      山田浩喜,佐藤忠彦
    • Journal Title

      マーケティング・サイエンス

      Volume: Vol.27,No.1 Pages: 7-26

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 百貨店顧客の購買金額に対するマーケティング施策に関する解析2020

    • Author(s)
      山田浩喜,佐藤忠彦
    • Journal Title

      行動計量学

      Volume: Vol.47,No.1 Pages: 41-57

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Exploring Important Drivers of Motivation for Completion of Massive  Open Online Courses by Bayesian Hierarchical Logistic Regression   Model2019

    • Author(s)
      Lingzi Wei, Fumiyo N. Kondo
    • Journal Title

      Proceedings of 2019 8th IIAI International Congress on Advanced Applied Informatics (IIAI-AAI)

      Volume: 8 Pages: 521-527

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Convolutional Neural Networks on Time Series for Smartphone Application Activations Using Wavelet Transform2019

    • Author(s)
      Furuya, T., Kondo, H. and Kondo, F. N.
    • Journal Title

      Proceedings of 2019 8th IIAI International Congress on Advanced Applied Informatics (IIAI-AAI)

      Volume: 8 Pages: 521-527

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 心理会計の影響を考慮した来店間隔の統計モデル2019

    • Author(s)
      宮津和弘,佐藤忠彦
    • Journal Title

      日本統計学会誌

      Volume: Vol.48,No.2 Pages: 113-146

    • DOI

      https://doi.org/10.11329/jjssj.48.113

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 論文要旨のテキスト・マイニング分析におけるホスピタリティ・マネジメント分野の研究 傾向と論文誌別の採択傾向2019

    • Author(s)
      水上祐治、本多啓介、中野純司
    • Journal Title

      HOSPITALITY

      Volume: 29 Pages: 59-66

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] A New Metric for the Analysis of the Scientific Article Citation Network2019

    • Author(s)
      LIVIA LIN-HSUAN CHANG, FREDERICK KIN HING PHOA, JUNJI NAKANO
    • Journal Title

      IEEE Access

      Volume: 7 Pages: 132027-132032

    • DOI

      10.1109/ACCESS.2019.2937220

    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] D2D-TM: A Cycle VAE-GAN for Multi-Domain Collaborative Filtering2019

    • Author(s)
      L. Nguyen, T. Ishigaki
    • Journal Title

      Proceedings of the 2019 IEEE International Conference on Big Data

      Volume: 1 Pages: 1175-1180

    • DOI

      10.1109/BigData47090.2019.9006461

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Matching Novelty while Training: Novel Recommendation based on Personalized Pairwise Loss Weighting2019

    • Author(s)
      K. Lo, T. Ishigaki
    • Journal Title

      Proceedings of the 2019 IEEE International Conference on Data Mining

      Volume: 1 Pages: 468-477

    • DOI

      10.1109/ICDM.2019.00057

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Collaborative Multi-key Learning with an Anonymization Dataset for a Recommender System2019

    • Author(s)
      L. Nguyen, T. Ishigaki
    • Journal Title

      Proceedings of the 2019 International Joint Conference on Neural Networks

      Volume: 1 Pages: N-19049

    • DOI

      10.1109/IJCNN.2019.8852157

    • Peer Reviewed
  • [Presentation] ビジネス・経済におけるベイズ統計 -ビッグデータとスモールデータのベイズモデリング‐2019

    • Author(s)
      照井伸彦
    • Organizer
      日本行動計量学会第47回大会
    • Invited
  • [Presentation] Measuring Large Scale Market Response and Forecasting for Aggregated and Disaggregated Sales2019

    • Author(s)
      Nobuhiko Terui
    • Organizer
      International Workshop on Marketing and Data Science
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Modeling Heterogeneous Impacts of Mental Accounting and Household Stock to Consumers Inter-shopping Duration2019

    • Author(s)
      Kazuhiro Miyatsu, Tadahiko Sato,
    • Organizer
      The 4th Eastern Asia Meeting on Bayesian Statistics
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 消費者行動理解のためのベイジアンモデリング(招待講演)2019

    • Author(s)
      佐藤忠彦
    • Organizer
      統計数理研究所 樋口前所長退任記念シンポジウム,「データ駆動型研究を先導するベイズモデリング」 ~ モデリングは人がやるのか、AIが代替するのか ~
    • Invited
  • [Presentation] Consumers Emotional Impact to Shopping Behavior: Joint Modeling of Shopping Amount and Interval2019

    • Author(s)
      Kazuhiro Miyatsu, Tadahiko Sato,
    • Organizer
      International Workshop on Marketing and Data Science
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Visualizing Aggregated Symbolic Data with Continuous and Categorical Variables2019

    • Author(s)
      Junji Nakano
    • Organizer
      International Workshop on Marketing and Data Science
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Customer Data Analysis on Graph Signal Processing2019

    • Author(s)
      Tsukasa Ishigaki
    • Organizer
      International Workshop on Marketing and Data Science
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] POSデータの高次元スパースモデリングによる大規模市場反応測定2019

    • Author(s)
      李 銀星
    • Organizer
      日本マーケティング・サイエンス学会
  • [Presentation] Multi-generation Diffusion Model with Dynamic Social Media Effect2019

    • Author(s)
      李 銀星
    • Organizer
      ISMS Marketing Science Conference
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] A Multi-generation Product Diffusion Model with Social Media Effects2019

    • Author(s)
      Yinxing Li
    • Organizer
      International Workshop on Marketing and Data Science
    • Int'l Joint Research

URL: 

Published: 2021-01-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi