• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2020 Fiscal Year Annual Research Report

データ・理論・分析手法の統合によるマーケティングモデルの進化と理論構築

Research Project

Project/Area Number 17H01001
Research InstitutionTohoku University

Principal Investigator

照井 伸彦  東北大学, 経済学研究科, 教授 (50207495)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 李 銀星  東北大学, 経済学研究科, 特任助教 (00845084)
石垣 司  東北大学, 経済学研究科, 准教授 (20469597)
近藤 文代  筑波大学, システム情報系, 講師 (40322010)
佐藤 忠彦  筑波大学, ビジネスサイエンス系, 教授 (40400626)
中野 純司  中央大学, 国際経営学部, 教授 (60136281)
Project Period (FY) 2017-04-01 – 2022-03-31
Keywordsマーケティングモデル / ベイズ統計 / 機械学習 / 大規模データ / テキスト解析 / 消費者行動
Outline of Annual Research Achievements

研究課題に関する研究に関し、消費者行動モデルと機械学習モデルの融合研究を中心に実施した。具体的な個別の研究成果は下記の通りである。
・ソーシャルメディア上のテキスト情報を考慮した社会ネットワーク分析モデルを次数異質性を持つモデルへ拡張し、消費者行動へ分析への応用を研究した。
・スマートフォンユーザー接続時間時系列データの畳み込みニューラルネットワーク(CNN)により性別と年齢範囲の分類方法を開発と消費者行動への応用について研究し、Webアプリのログのみ取得可能だが性別や年齢層が取得できない企業にとっての応用の可能性を示した。
・百貨店とドラッグストアのID付POSデータを用いて,消費者行動のメカニズムを解明するための研究を継続的に実施した.百貨店のデータを用いた研究では,階層ベイズモデルの枠組みで来店と購買量の生起メカニズムを同時に捉えるためのモデルを提案し,ドラッグストアのデータを用いた研究では,ポアソン潜在ブロックモデルを活用し,顧客セグメンテーションと製品クラスタリングを同時に実現するためのモデルを提案し,その有効性を示した.
・e-commerceや映画視聴サービスに関する消費者の購買・視聴行動について、消費者への情報推薦を想定し、消費者へのありきたりな推薦を避けるために推薦の多様性を維持したままで、かつ、推薦精度も保持するための方法を提案し、その有効性を示した。
・機械学習におけるテキスト解析手法であるLDA2vecを数値データのID-POSデータに応用する研究を行い、大規模データから購買コンテクストを顧客ごとに推測するモデルを提案し、実データにより有効性を示した。

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

2: Research has progressed on the whole more than it was originally planned.

Reason

本課題に関する研究論文10件、学会報告3件の成果を挙げており、おおむね順調に進展している。

Strategy for Future Research Activity

今後は各自の個別研究を相互に共有できる機会を増やしながら組織的に研究を展開し、当該課題を総括する。

  • Research Products

    (14 results)

All 2021 2020 Other

All Int'l Joint Research (1 results) Journal Article (10 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Peer Reviewed: 9 results) Presentation (3 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results)

  • [Int'l Joint Research] University of Maryland/Ohio State University(米国)

    • Country Name
      U.S.A.
    • Counterpart Institution
      University of Maryland/Ohio State University
  • [Journal Article] An Analysis of Mechanism for Customers' Purchase Amount and Number of Visits in Department Store2021

    • Author(s)
      Yamada Hiroki and Sato Tadahiko
    • Journal Title

      Journal of the Operations Research Society of Japan

      Volume: 64 巻 1 号 Pages: 12-30

    • DOI

      10.15807/jorsj.64.12

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] PPNW: Personalized Pairwise Novelty Loss Weighting for Novel Recommendation2021

    • Author(s)
      K. Lo, T. Ishigaki
    • Journal Title

      Knowledge and Information Systems

      Volume: Vol.63 no.5 Pages: 1117-1148

    • DOI

      10.1007/s10115-021-01546-8

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Characterization of topic-based online communities by combining network data and user generated content2020

    • Author(s)
      Mirai Igarashi and Nobuhiko Terui
    • Journal Title

      Statistics and Computing

      Volume: 30 Pages: 1309-1324

    • DOI

      10.1007/s11222-020-09947-5

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] ソーシャルメディア上のテキスト情報を考慮した社会ネットワーク分析モデル2020

    • Author(s)
      五十嵐未来、照井伸彦
    • Journal Title

      DSSR Discussion paper, Graduate School of Economics and Management, Tohoku University

      Volume: J7 Pages: 1-28

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Customer Review Analysis Using Word Embedding Model Considering Text Topics2020

    • Author(s)
      Mirai Igarashi, P. K. Kannan and Nobuhiko Terui
    • Journal Title

      DSSR Discussion paper, Graduate School of Economics and Management, Tohoku University

      Volume: 115 Pages: 1-21

    • Int'l Joint Research
  • [Journal Article] ポアソン潜在ブロックモデルによるドラッグストアにおける購買データの解析2020

    • Author(s)
      山田浩喜,佐藤忠彦
    • Journal Title

      行動計量学

      Volume: 47(2) Pages: 161-172

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] トピックモデルを用いた研究動向の分析2020

    • Author(s)
      武井 美緒、藤野 友和、中野 純司
    • Journal Title

      統計数理

      Volume: 68 Pages: 219-231

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 学術分野における論文および統計学論文の引用状況について2020

    • Author(s)
      張 菱軒、潘 建興、中野 純司
    • Journal Title

      統計数理

      Volume: 68 Pages: 247-264

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 学術文献DBを用いた共著分析によるIoT研究における異分野融合の国際比較2020

    • Author(s)
      水上 祐治、中野 純司
    • Journal Title

      統計数理

      Volume: 68 Pages: 265-285

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Convolutional Neural Networks on Multichannel Time Series of Smartphone Applications for Gender or Age Range Classification2020

    • Author(s)
      Kondo, H. and Kondo, F. N.
    • Journal Title

      Proceedings of 2020 9th IIAI International Congress on Advanced Applied Informatics (IIAI-AAI)

      Volume: 無し Pages: 526-529

    • DOI

      10.1109/IIAI-AAI50415.2020.00109

    • Peer Reviewed
  • [Presentation] Product Embedding for The Large-scale Disaggregated Sales Data2020

    • Author(s)
      李 銀星
    • Organizer
      ISMS Marketing Science Conference
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Social Ties and User Contribution: Evidence from Twitter2020

    • Author(s)
      Yinxing Li
    • Organizer
      2020 Global Marketing Conference
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Product Embedding for The Large-scale Disaggregated Sales Data2020

    • Author(s)
      李 銀星
    • Organizer
      日本マーケティング・サイエンス学会

URL: 

Published: 2021-12-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi