2019 Fiscal Year Final Research Report
A Study of Learning Support System Using Blockchain for Learners in Developing Countries
Project/Area Number |
17H01844
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Research Field |
Learning support system
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Research Institution | Specified Non-Profit Corporation, Cyber Campus Consortium TIES(Research Institute) |
Principal Investigator |
Hori Masumi 特定非営利活動法人サイバー・キャンパス・コンソーシアムTIES(附置研究所), 附置研究所, 主任研究員 (00778037)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
小野 成志 特定非営利活動法人サイバー・キャンパス・コンソーシアムTIES(附置研究所), 附置研究所, 非常勤研究員 (10793820)
喜多 敏博 熊本大学, 教授システム学研究センター, 教授 (20284739)
宮下 健輔 京都女子大学, 現代社会学部, 教授 (50289138)
宮原 大樹 山梨大学, 工学部, 助手 (60604684)
小林 信三 特定非営利活動法人サイバー・キャンパス・コンソーシアムTIES(附置研究所), 附置研究所, 非常勤研究員 (70793842)
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Project Period (FY) |
2017-04-01 – 2020-03-31
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Keywords | ブロックチェーン / 学習支援システム / 電子書籍 / オープンエデュケーション / コンテンツカプセル |
Outline of Final Research Achievements |
As a learning support system using blockchain, we proposed a learning economy model and conducted a proof of concept experiment (PoC). We implemented four functions in the system used for PoC; 1) record learning results posted by learners on SNS by blockchain, 2) create learning contents based on the recorded learning results, 3) manage intellectual property While implementing learning contents, and 4) returning virtual currency to learners as learning income. In the demonstration experiment of this research, it was shown that the blockchain-based education system not only solves the economic problems in education in developing countries but may also provide motivation to learners.
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Free Research Field |
教育工学
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究で提案した学習経済では,人々が日常生活や社会生活で得た,不確かな情報,感覚的な認知,様々な体験などから得た「学び」すなわち「知識だけではなく学びの過程」をも仮想通貨で取引し価値化する.その仕組みは,ブロックチェーン技術を応用して提供される.このような学習モデルは,本研究が開始されるまでほとんどみることがなかった.我々の研究発表の後,2018年になって,類似の流れを汲む学習経済の大規模な提案が米国などで行われるようになった.ただし,学びの価値化の具体的な仕組みは,本研究以外では提案されたことはない.本研究は,様々な点において非常に独創的であり学術的に高い意味を持っていた.
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