2020 Fiscal Year Final Research Report
The Vicissitudes of Concepts of "Right Congition" in Medieval and Early Modern Europe
Project/Area Number |
17H02406
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Research Field |
History of Europe and America
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Research Institution | University of Yamanashi |
Principal Investigator |
Minagawa Taku 山梨大学, 大学院総合研究部, 教授 (90456492)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
田口 正樹 北海道大学, 法学研究科, 教授 (20206931)
三浦 清美 早稲田大学, 文学学術院, 教授 (20272750)
鈴木 道也 東洋大学, 文学部, 教授 (50292636)
石黒 盛久 金沢大学, 歴史言語文化学系, 教授 (50311030)
長谷川 まゆ帆 東京大学, 大学院総合文化研究科, 教授 (60192697)
小山 哲 京都大学, 文学研究科, 教授 (80215425)
坂本 邦暢 明治大学, 文学部, 専任講師 (80778530)
甚野 尚志 早稲田大学, 文学学術院, 教授 (90162825)
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Project Period (FY) |
2017-04-01 – 2020-03-31
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Keywords | キリスト教社会 / 脱「脱魔術化」 / 霊→精神(spiritus)と有機体 / 旧約聖書と新約聖書 / レジティマシーとオーソドキシー / ローマの理解と政治的正義 / 多数決 / 正しい暴力 |
Outline of Final Research Achievements |
This study compares the concept of 'correctness' in the middle and early modern period with that in northwestern Eurasia and Christian regions. As the result, following points were clarified. (1) Interpretation of the spirit, violence and majority rule is the key point, (2) the background of differences in "correct recognition" among countries is differences in acceptance of the Bible and humanities knowledge, (3) critical reexamination of the theory of "de-magicization" is necessary, and (4) when "correctness" is used to justify a modern state and becomes a resiliency, one closes oneself and stops being "correct recognition," but when "correctness" = orthodoxy, which requires a theological existence, it is always overwritten by the relationship with others and develops into an abstract "correct recognition."
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Free Research Field |
近世西中欧国制史
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究の結果、国民国家成立以前である当該期においては、国家単位の自他意識は他の自他意識と同様選択的であり、ローマ的伝統やキリスト教諸宗派という単位も絶対的ではないことが判明した。むしろ決定的なのは、聖書や人文知などのコミュニケーションの使われ方である。その中での「正しさ」がレジティマシー(国家的正当性)となった場合にはそれ自体閉鎖化し、他の「正しい認識」から分離した形式知になるのに対し、オーソドキシー(宗教的・信条的正当性)に留まった場合には、普遍性を求めるがゆえに他の「正しさ」とのコミュニケーションを生み、実在を巡ってより客観化された「正しい認識」に展開していった。
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