2020 Fiscal Year Final Research Report
Development of music archiving method enabling reproduction of spatial sound
Project/Area Number |
17K00714
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Design science
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Research Institution | Tokyo National University of Fine Arts and Music |
Principal Investigator |
Kamekawa Toru 東京藝術大学, 音楽学部, 教授 (70359686)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
丸井 淳史 東京藝術大学, 音楽学部, 准教授 (90447516)
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Project Period (FY) |
2017-04-01 – 2021-03-31
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Keywords | 収音方式 / 3Dオーディオ / アップミックス / インパルス応答 / アンビソニックス |
Outline of Final Research Achievements |
In this study, we investigated a method of creating and recording music as realistic content, including the acoustics of the performance space, for archiving music for future generations. First, the impulse responses of 22.2 channels measured in the university's concert hall and studio were used to compare different up-mix methods. Next, we recorded a violin solo using typical recording methods and compared the listening impressions of recording techniques and listening positions. We also investigated the physical features corresponding to the listening impressions. Furthermore, we investigated the frequency range required for the upper layer speakers. The results of our research have been presented at various conferences and submitted for publication. And they will be a valuable study of archiving music with a sense of presence, including the acoustics of the space where the music is performed.
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Free Research Field |
録音技術・音楽音響学
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究の成果は,空間の響きの再現をおこなうことによって,単に演奏をその場で聴いているかのような体験を残すという面だけでなく,歴史的な建造物の響きについてもアーカイブ化が可能となる。老朽化によって改修や改築,あるいは立て替えが必要となったコンサートホール,スタジオなどの空間の音響特性をアーカイブ化しておくことで,将来そこでの響きがどのようなものであったかを体験することができる。またこのような空間で奏でられた音楽とその場の音響を共に記録していく事で、音楽とそれを取り巻く時間と空間のアーカイブとして後世に残していく事が可能となる。
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