2020 Fiscal Year Final Research Report
Study on elucidation for visual field area inducing stereoscopic motion sickness based on mathematical modeling of the equilibrium function system
Project/Area Number |
17K00715
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Design science
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Research Institution | University of Fukui |
Principal Investigator |
Takada Hiroki 福井大学, 学術研究院工学系部門, 教授 (40398855)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
杉浦 明弘 岐阜医療科学大学, 保健科学部, 講師 (00528630)
横山 清子 名古屋市立大学, 大学院芸術工学研究科, 教授 (50174868)
高田 真澄 四日市看護医療大学, 看護学部, 講師 (50760998)
宮尾 克 女子栄養大学, 栄養学部, 客員教授 (70157593)
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Project Period (FY) |
2017-04-01 – 2021-03-31
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Keywords | 立体映像 / ユニバーサルデザイン / デザイン評価 / 数理モデル / 応用数学 / ヒューマンコンピュータインタラクション / データサイエンス / 衛生学 |
Outline of Final Research Achievements |
Upright posture is stable with eyes open, in fact, the sway value is so small that the instability has been able to be evaluated while viewing video clips. As side notes, the investigator principal has developed a stochastic process theory to construct stochastic differential equations (SDEs) as mathematical models for stationary non-Gaussian time series. The theory has been recently improved to enable comparison of variations among independent components. We have also succeeded in enhancing the accuracy of the evaluation for effects of the exposure to video clips on the equilibrium system. In addition to the standard deviation, kurtosis, and skewness of the probability density distribution of the observed data, the translation error in the nonlinear analysis was herein used as an evaluation index for the numerical analysis of SDEs. As a result, we constructed a new theoretical system to obtain the SDEs describing the equilibrium system from the measurement data of each subject.
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Free Research Field |
数理情報学
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究の研究成果は、超高精細映像やVR/ARに関するデザイン評価分析にとどまらず、広く衛生学・人間医工学分野において貢献できる。そこで、可視周辺視領域の大きさや精細度等を変化させて、脳血流量を用いて視覚情報処理系に及ぼす影響についても検討し、一定の成果を得た。 上述の応用課題として、立体映像視認時におけるVectionは周辺視により選択的に誘発されるのかを検証した。映像コンテンツを独自に制作して実証研究を 行った結果、中心視野像と周辺視野像の運動の非協調(超協調)に伴って生ずると考えられる視機性眼球反応からVectionが誘発されて、映像酔いが惹起されることが明らかとなった。
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