2020 Fiscal Year Final Research Report
Development and practice of programming education and training curriculum for teacher training and in-service teachers
Project/Area Number |
17K00970
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Science education
|
Research Institution | Aichi University of Education |
Principal Investigator |
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
齋藤 ひとみ 愛知教育大学, 教育学部, 准教授 (00378233)
江島 徹郎 愛知教育大学, 教育学部, 教授 (10335078)
本多 満正 愛知教育大学, 教育学部, 教授 (20451651)
高橋 岳之 愛知教育大学, 教育学部, 准教授 (50226841)
梅田 恭子 愛知教育大学, 教育学部, 准教授 (70345940)
磯部 征尊 愛知教育大学, 教育学部, 准教授 (70736769)
福井 真二 愛知教育大学, 教育学部, 准教授 (80345941)
中西 宏文 愛知教育大学, 教育学部, 教授 (90211424)
|
Project Period (FY) |
2017-04-01 – 2021-03-31
|
Keywords | 小学校プログラミング |
Outline of Final Research Achievements |
Programming education became compulsory in elementary schools from 2020. In this study, we made recommendations and practices regarding the significance of elementary school programming, curriculum design, tool development, guidance, and training.
|
Free Research Field |
プログラミング教育
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
プログラミング教育の低年齢化に関しては世界中で急務であるが、日本の小学校では教科横断的な位置づけになるなど、まだまだ現場の先生頼りのところがあり必ずしも順調には進んでいない。本プロジェクトでは教員養成を行う教育大学の利点を生かした様々な提唱や実践研究を行っており、プログラミング教育を担う教員にも大いに参考になると考えられる。
|