• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2020 Fiscal Year Final Research Report

Development and practice of programming education and training curriculum for teacher training and in-service teachers

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 17K00970
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Science education
Research InstitutionAichi University of Education

Principal Investigator

Matsunaga Yutaka  愛知教育大学, 教育学部, 教授 (60291415)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 齋藤 ひとみ  愛知教育大学, 教育学部, 准教授 (00378233)
江島 徹郎  愛知教育大学, 教育学部, 教授 (10335078)
本多 満正  愛知教育大学, 教育学部, 教授 (20451651)
高橋 岳之  愛知教育大学, 教育学部, 准教授 (50226841)
梅田 恭子  愛知教育大学, 教育学部, 准教授 (70345940)
磯部 征尊  愛知教育大学, 教育学部, 准教授 (70736769)
福井 真二  愛知教育大学, 教育学部, 准教授 (80345941)
中西 宏文  愛知教育大学, 教育学部, 教授 (90211424)
Project Period (FY) 2017-04-01 – 2021-03-31
Keywords小学校プログラミング
Outline of Final Research Achievements

Programming education became compulsory in elementary schools from 2020. In this study, we made recommendations and practices regarding the significance of elementary school programming, curriculum design, tool development, guidance, and training.

Free Research Field

プログラミング教育

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

プログラミング教育の低年齢化に関しては世界中で急務であるが、日本の小学校では教科横断的な位置づけになるなど、まだまだ現場の先生頼りのところがあり必ずしも順調には進んでいない。本プロジェクトでは教員養成を行う教育大学の利点を生かした様々な提唱や実践研究を行っており、プログラミング教育を担う教員にも大いに参考になると考えられる。

URL: 

Published: 2022-01-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi