2019 Fiscal Year Final Research Report
Handing over Wasan and Sangaku as a teaching material for geometry to the next generation
Project/Area Number |
17K00978
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Science education
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Research Institution | Ehime University |
Principal Investigator |
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
吉村 直道 愛媛大学, 教育学部, 教授 (90452698)
河村 泰之 愛媛大学, 教育学部, 准教授 (80369967)
原本 博史 愛媛大学, 教育学部, 准教授 (40511324)
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Project Period (FY) |
2017-04-01 – 2020-03-31
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Keywords | 数学史 / 和算 / 算額 / 教材開発 / 現代解 / アプリケーション |
Outline of Final Research Achievements |
The words "Wasan" and "Sangaku" were added to the commentary to the curriculum guidelines. As a result, opportunities to take up Wasan in class are increasing. However, it has not yet spread to the younger generation of teachers. In this study, we have developed teaching materials that provide the basic knowledge necessary for teaching Wasan for students of the Faculty of Education, and we placed it in geometry education curriculum. We also developed it as teaching materials for in-service teacher training. Thus, we aim to bring out students' interest in mathematics and the history of mathematics as well as science and technology by effectively incorporating Wasan into their lessons.
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Free Research Field |
幾何学、幾何教育、数学史、和算
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
和算関係の書籍も数多く出版されるようになり、中学生や高校生を対象とした和算学習教材も充実してきている。しかし、これまで和算の教育を担っていた教育者が高齢化しているため、今後を背負う若い世代の教員に和算教育のノウハウを伝える活動が今後重要となる。 本研究は、数学教員を目指す教員養成学部の大学生向けの和算教材、現職教員の研修のための和算教材を開発し、これら教材が広く利用されることで、和算や算額を授業に導入する際に必要な教員の基礎知識を豊富にし、魅力ある数学の授業が展開しやすくなり、生徒たちの数学および数学の歴史さらには科学技術への興味関心を引き出すことを狙うところに特徴がある。
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