• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2019 Fiscal Year Annual Research Report

Development of a 21st century skills education program through the operation of an active learning facility

Research Project

Project/Area Number 17K01136
Research InstitutionKyushu Institute of Technology

Principal Investigator

近藤 秀樹  九州工業大学, 学習教育センター, 助教 (90517088)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 山田 雅之  星槎大学, 教育実践研究科, 准教授 (10610206)
大崎 理乃  産業技術大学院大学, 産業技術研究科, 助教 (50630802)
遠山 紗矢香  静岡大学, 情報学部, 助教 (80749664)
Project Period (FY) 2017-04-01 – 2020-03-31
Keywords集団的認知責任 / 媒介中心性 / 社会ネットワーク分析
Outline of Annual Research Achievements

当該年度は3年の研究計画の最終年度であった.アクティブ・ラーニング向け施設の運営業務に埋め込まれた教育プログラムの開発の一環として,前年度に提案したシステムを活用しながらコミュニティによる継続的な学習環境デザイン改善の実践を継続した.実践の中でスタッフ同士の社会ネットワーク分析に基づく評価指標をリアルタイムで常にフィードバックを返すようにしたところ,学生スタッフは自らの行動を意識し,意図的に仕事の方法を好ましいとされる方向に変化させようとすることが見られた.また,これまでに蓄積したデータを用いて,長期の実務経験において構成員の集団的認知責任が向上しているのかを研究した.社会ネットワーク分析とコーディングカウント分析により,AL型施設で準正課活動として維持と改善に携わる学生スタッフのCSCLシステム上での対話を分析した.4年分のデータを対象とした社会ネットワーク分析により,理想的でないコミュニケーションについて,教員が積極的に仲介していることが明らかになった.さらに,2年半のコーディングカウント分析によって,学生スタッフの時系列に基づく傾向変化の発生が見られた.これらの研究成果から,集団的認知責任の向上のさまざまな側面を明らかにした.
学生スタッフの活動の分析を通じて得られた知見に基づき,高校での情報教育におけるプロジェクト型の学びの評価と可視化手法としての発展の可能性を検討した.高校においても生徒の能力を活用し,よりよい教育環境を構築するために集団的認知責任に基づく指標が利用できる可能性が示唆された.

  • Research Products

    (4 results)

All 2020 2019

All Journal Article (1 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 1 results) Presentation (3 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results)

  • [Journal Article] A Case Study of Multidimensional Analysis for Student-staff Collective Cognitive Responsibility in Active Learning Classrooms2019

    • Author(s)
      Masayuki Yamada, Hideki Kondo, Sayaka Tohyama, & Ayano Ohsaki
    • Journal Title

      International Journal for Educational Media and Technology

      Volume: 13 Pages: 115, 124

    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 情報教育におけるプロジェクト型の学びの評価と可視化手法の検討2020

    • Author(s)
      山田雅之,近藤秀樹,遠山紗矢香,大﨑理乃
    • Organizer
      教育システム情報学会(JSiSE) 2019年度 第6回研究会
  • [Presentation] HighNyammer BBS Scaffolds the Development of Each Learner’s Collective Cognitive Responsibility2019

    • Author(s)
      Hideki Kondo, Sayaka Tohyama, Ayano Ohsaki, & Masayuki Yamada
    • Organizer
      8th International Conference on Learning Technologies and Learning Environments
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 教育的効果を重視する学生・教員コミュニティによる継続的な学習環境デザイン改善の実践2019

    • Author(s)
      近藤秀樹,山田雅之,遠山紗矢香,大崎理乃
    • Organizer
      日本認知科学会 第36回大会

URL: 

Published: 2021-01-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi