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2019 Fiscal Year Annual Research Report

Empirical Study on Consumer Collaborative Innovation by Using Social Media

Research Project

Project/Area Number 17K03910
Research InstitutionKindai University

Principal Investigator

井戸田 博樹  近畿大学, 経済学部, 教授 (10352957)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 中谷 常二  近畿大学, 経営学部, 教授 (70398501)
辻 正次  神戸国際大学, 経済学部, 学長 (90029918)
Project Period (FY) 2017-04-01 – 2020-03-31
Keywordsソーシャルメディア / ユーザー協働型イノベーション / ネットワークコミュニティ / リードユーザー / モチベーション / ソーシャルキャピタル
Outline of Annual Research Achievements

本研究の目的は、日本企業がソーシャルメディアを活用して、ユーザー協働型イノベーションを促進するための方策について提言を行うことである。最終年度である今年は、一般消費者を対象に行った調査データと、企業に対して行った調査データの分析により、以下の4点から研究した。
1.ユーザー協働型イノベーションにおけるネットワークコミュニティの有用性とリードユーザーの役割の検証、2.ユーザー協働型イノベーションに必要とされるユーザーのモチベーションとソーシャルキャピタルの解明、3.ソーシャルメディアを用いたプロダクトイノベーションの成功要因分析、4.中小企業のプロダクトイノベーションの促進要因としてのICTの効果の解明
1.ユーザー協働型イノベーションを遂行するために必要となる、より高次な知識を得るためには、ソーシャルメディアやネットワークコミュニティ、ネットワークコミュニティ内におけるリードユーザー、金銭的インセンティブ、弱い紐帯の強みなどが有用であることが検証された。【論文1,3,4】
2.企業主導のプロダクトイノベーションにおいてもソーシャルメディアを通じた消費者との協働が必要であることが確認された。また企業はソーシャルメディア上の口コミ情報の分析により商品開発のアイデアを得ていることや、顧客との信頼関係の醸成維持を重視していることが判明した。【論文5】
3.イノベーティブな中小企業に対するパネルデータ分析から、ソーシャルメディアを含むICT活用がプロダクトイノベーションの主要な促進要因の1つであることが確認された。【論文2】

  • Research Products

    (11 results)

All 2019 Other

All Int'l Joint Research (2 results) Journal Article (5 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Peer Reviewed: 5 results,  Open Access: 3 results) Presentation (4 results) (of which Int'l Joint Research: 4 results)

  • [Int'l Joint Research] De Montfort University(英国)

    • Country Name
      UNITED KINGDOM
    • Counterpart Institution
      De Montfort University
  • [Int'l Joint Research] Jahangirnagar University(バングラデシュ)

    • Country Name
      BANGLADESH
    • Counterpart Institution
      Jahangirnagar University
  • [Journal Article] Why Consumers Commit Voluntarily to Collaborative Innovation with Firms by Using Social Media?: Case of Japanese consumers2019

    • Author(s)
      Hiroki Idota, Joji Nakaya and Masatsugu Tsuji
    • Journal Title

      Proceedings of 30th ITS European conference

      Volume: - Pages: 1-24

    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Panel Data Analysis of Factors Promoting Product Innovation2019

    • Author(s)
      Teruyuki Bunno, Hidenori Shigeno, Hiroki Idota and Masatsugu Tsuji
    • Journal Title

      Proceedings of 2019 ITS Asia-Pacific Conference

      Volume: - Pages: 1-10

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Factors Promoting Collaborative Innovation Using Social Media with Consumers at the Heterogeneous Knowledge Levels2019

    • Author(s)
      Hiroki Idota and Masatsugu Tsuji
    • Journal Title

      Proceedings of 2019 ITS Asia-Pacific Conference

      Volume: - Pages: 1-15

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Empirical Study on Upgrading the Knowledge Level of Consumer-oriented Innovation by Using Network Community2019

    • Author(s)
      Hiroki Idota, Joji Nakaya and Masatsugu Tsuji
    • Journal Title

      Proceedings of 2019 IEEE Social Implications of Technology and Information Management

      Volume: - Pages: 13-20

    • DOI

      10.1109/SITIM.2019.8910197

    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Conducting Product Innovation by Using Social Media among Japanese Firms2019

    • Author(s)
      Hiroki Idota, Taher Sheikh Abu, Teruyuki Bunno and Masatsugu Tsuji
    • Journal Title

      Journal of STI Policy and Management

      Volume: Vol.4 No.2 Pages: 153-166

    • DOI

      10.14203/STIPM.2019.176

    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Presentation] Why Consumers Commit Voluntarily to Collaborative Innovation with Firms by Using Social Media?: Case of Japanese consumers2019

    • Author(s)
      Hiroki Idota, Joji Nakaya and Masatsugu Tsuji
    • Organizer
      30th ITS European conference
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Panel Data Analysis of Factors Promoting Product Innovation2019

    • Author(s)
      Teruyuki Bunno, Hidenori Shigeno, Hiroki Idota and Masatsugu Tsuji
    • Organizer
      2019 ITS Asia-Pacific Conference
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Factors Promoting Collaborative Innovation Using Social Media with Consumers at the Heterogeneous Knowledge Levels2019

    • Author(s)
      Hiroki Idota and Masatsugu Tsuji
    • Organizer
      2019 ITS Asia-Pacific Conference
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Empirical Study on Upgrading the Knowledge Level of Consumer-oriented Innovation by Using Network Community2019

    • Author(s)
      Hiroki Idota, Joji Nakaya and Masatsugu Tsuji
    • Organizer
      2019 IEEE Social Implications of Technology and Information Management
    • Int'l Joint Research

URL: 

Published: 2021-01-27  

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