• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2020 Fiscal Year Final Research Report

Empirical Study on the Promotion of Cognition Through Verbal and Physical Activities in Proactive Art Studies

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 17K04781
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionNara University of Education

Principal Investigator

TAKEUCHI Shimpei  奈良教育大学, 美術教育講座, 教授 (10552804)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 隅 敦  富山大学, 学術研究部教育学系, 教授 (30515929)
達富 洋二  佐賀大学, 教育学部, 教授 (40367983)
東良 雅人  国立教育政策研究所, 教育課程研究センター研究開発部, 教育課程調査官 (70619840)
北尾 岳夫  滋賀短期大学, その他部局等, 教授 (40461149)
Project Period (FY) 2017-04-01 – 2021-03-31
Keywords図画工作・美術科 / 領域「表現」 / 授業設計 / 教員養成 / 教師教育 / 遠隔による教員研修
Outline of Final Research Achievements

Through investigations conducted in art classes, the study developed an art appreciation questions design worksheet for teachers and elucidated the effects of instruction intended to facilitate students’ verbalization of appreciation experiences. In addition, the study developed a method for quantitatively analyzing the physical actions of infants and toddlers during drawing activities using motion analysis software. The results indicated that examining them kinematically is possible. Also, the study proposed the relationship between the art curriculum and contemporary educational issues, such as Education for Sustainable Development and Sustainable Development Goals, identified issues in implementing art teacher training using a teleconference system, and conducted qualitative studies of university classes related to arts and crafts and art teacher training.

Free Research Field

美術教育学

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の推進により、美術科学習および保育において育むべき資質・能力を意図した「有効な言語的・身体的活動」の枠組みを構築するという、特色ある研究成果をあげることができた。また、教科学習において言語活動が目的化されるという問題や、アクティブ・ラーニングが形式的に対話を取り入れた授業や特定の指導の型にとどまるという懸念等の解決につながる、学習者の思考の促進と教科目標への到達に有効な発問設計の理論を明らかにすることができた。そして本研究を通して得られた成果については、大学授業の改善および遠隔体制にも対応した教員研修の実施に活用する形で、すでに社会還元を行っている。

URL: 

Published: 2022-01-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi