2019 Fiscal Year Final Research Report
Panel data analysis on career development of young teachers
Project/Area Number |
17K18649
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Challenging Research (Exploratory)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Research Field |
Education and related fields
|
Research Institution | Ehime University |
Principal Investigator |
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
城戸 茂 愛媛大学, 教育学研究科, 教授 (00591091)
小田 正志 愛媛大学, 教育学研究科, 特命教員(教授) (40782579)
高橋 葉子 愛媛大学, 教育学研究科, 特定教授 (40782587)
|
Project Period (FY) |
2017-06-30 – 2020-03-31
|
Keywords | 教育学 / 若年層教員 / キャリア発達 / パネルデータ分析 |
Outline of Final Research Achievements |
In this research, we consider the career development of young teachers from the viewpoint of stocking psychological capital (work engagement) and health capital (depressive tendency) and realizing well-being (subjective well-being).We analyzed the effects of social capital ( work environment) and overtime hours (work environment) on these constituent factors of career development, and obtained practical suggestions.The data used are the quantitative panel data of the teachers in the first and second years of the 2018 newcomers of all elementary and junior high schools in one prefecture, and the qualitative panel data generated by the follow-up hearing survey of seven people.
|
Free Research Field |
教育学
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
若年層教員にとって、抑鬱傾向は時間外勤務時間が長くなると高まる。主観的幸福感は時間外勤務時間が長くなると低下する。しかし、ワーク・エンゲイジメントは、時間外勤務時間が長い方が高まる。時間外勤務時間は、何を成果として設定するかによって意味が変化することが明らかにされた。 また、学校組織における子供・保護者・同僚・管理職との信頼は、抑鬱傾向を低下させ、ワーク・エンゲイジメントと主観的幸福感を高める効果を有することが明らかにされた。
|