2022 Fiscal Year Final Research Report
Manzai dialogues as social heterophony: Toward understanding the suprasegmental features of Open Communication
Project/Area Number |
17KT0143
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 特設分野 |
Research Field |
Orality and Society
|
Research Institution | Ritsumeikan University |
Principal Investigator |
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
阪田 真己子 同志社大学, 文化情報学部, 教授 (10352551)
細馬 宏通 早稲田大学, 文学学術院, 教授 (90275181)
大庭 真人 慶應義塾大学, 政策・メディア研究科(藤沢), 研究員 (20386775)
|
Project Period (FY) |
2017-07-18 – 2023-03-31
|
Keywords | オープンコミュニケーション / 漫才対話 / マルチモーダル分析 / インタラクションリズム |
Outline of Final Research Achievements |
The research outcomes can be broadly categorized into: (1) recording of Manzai dialogue data, (2) unraveling the foundations of social heterophony, (3) reexamining Manzai dialogue through contrasting various interactive contexts, and (4) social outreach. In (1), high-quality audio and video data of Manzai dialogues were recorded, involving interactions between two robots and professional Manzai performers. In (2)-(3), the study deepened and expanded the understanding of Manzai research by focusing on interactional rhythms. Through comparative analysis with monologue-style performances and diverse interactive contexts, it elucidated the mechanisms through which various modalities such as language, speech, and gestures cooperate and deviate, ultimately establishing a certain order. In (4), the research findings were disseminated through TV programs, public lectures, and training courses, aiming to engage with the wider society. The research outcomes were summarized in a public symposium.
|
Free Research Field |
コミュニケーション研究
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
主な学術的意義は、従来の相互行為研究に欠けていたコミュニケーションのリズム的側面に光を当てたことにある。特に、多様なモダリティが協調・逸脱を繰り返しながら一つの秩序だった相互行為を構築している様態を解明する本研究の方向性は、今後の相互行為研究にとって大きな示唆に富む。また、収録した人間とロボットによる漫才対話の音声・映像データはタグ付き対話コーパスとして外部公開を目指しており、今後の研究発展に寄与するものである。一方、対話型の情報伝達フォーマットとしての〈オープンコミュニケーション〉の解明は、対面が苦手な児童・生徒に対する効果的な教育手法として期待されており、本課題の社会的意義の中心と言える。
|