• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2009 Fiscal Year Final Research Report

International Comparative Study on Assessment System of Technology and Industrial Teacher Education Programs and Their Outcomes

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 18203037
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (A)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Educaion
Research InstitutionTokyo Gakugei University

Principal Investigator

TANAKA Yoshimi  Tokyo Gakugei University, 教育学部, 教授 (00115247)

Co-Investigator(Renkei-kenkyūsha) UESATO Masao  山梨大学, 教育人間科学部, 教授 (80193788)
SAKAGUCHI Kenichi  東京学芸大学, 教育学部, 准教授 (30284425)
SASAKI Eiichi  追手門学院大学, 心理学部, 教授 (30125471)
SUMI Kazuhiro  佐賀大学, 文化教育学部, 教授 (80145177)
YOKOO Tsunetaka  横浜国立大学, 教育人間科学部, 教授 (30220544)
YOKOYAMA Etsuo  名古屋大学, 大学院・教育発達科学研究科, 准教授 (40210629)
Project Period (FY) 2006 – 2009
Keywords教員養成 / 教育評価 / 技術教育 / 工業教育
Research Abstract

A study carried out on the quality assurance system of technology and industrial teacher education of recent years in the U.S.A, France, Germany, Sweden, Korea and Japan, all having different vocational education system yield the following results : 1) there is a trend whereby teacher education had been extended to master course and obtaining a master degree had become a basic standard requirement for teaching license, 2) as for program evaluation system, there is a trend towards national managed examination system, or accreditation system by formation of federation of universities or related society or the combination of both, 3) both systems mentioned at 2) shows a trend in the shift of evaluation target from input to outcome during program evaluation, 4) it can also be pointed out that, all the countries covered in the study are facing difficulties with vocational industrial teacher education programs.

  • Research Products

    (10 results)

All 2010 2009 2008 2007 2006

All Journal Article (7 results) (of which Peer Reviewed: 6 results) Presentation (1 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] 米国での技術教育教員養成に関する認証制の形成-V.C. フリックランドの活動を中心として-2009

    • Author(s)
      田中喜美、木下龍
    • Journal Title

      産業教育学研究 第38巻第2号

      Pages: 23-30

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] ドイツにおける学校から仕事への移行の現状と課題2009

    • Author(s)
      佐々木英一
    • Journal Title

      追手門学院大学教職課程年報 第17巻

      Pages: 15-26

  • [Journal Article] スウェーデンにおける民衆学校制度の形成-1842年の民衆学校令の特徴とその後の国民教育の実態から-2008

    • Author(s)
      横山悦生
    • Journal Title

      北欧史研究 第25号

      Pages: 43-54

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 学習指導要領改訂と技術・職業教育2008

    • Author(s)
      田中喜美、海群
    • Journal Title

      技術教育研究 第67号

      Pages: 24-31

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Questioning Period Subdivision of History of Manual Training in Pre-World War II Japan2007

    • Author(s)
      疋田祥人、田中喜美
    • Journal Title

      学校教育学研究論集 第13号

      Pages: 169-180

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 環境問題と産業教育2007

    • Author(s)
      田中喜美
    • Journal Title

      産業教育学研究 第36巻第2号

      Pages: 1-8

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 米国での技術教育のための大学における教員養成と生産技能の位置づけ-R.W. セルヴィッジの作業分析に着目して-2006

    • Author(s)
      木下龍、田中喜美
    • Journal Title

      日本教師教育学会年報 第14号

      Pages: 70-79

    • Peer Reviewed
  • [Presentation] V.C.フリックランドの技術教育教員養成の実践と研究2007

    • Author(s)
      田中喜美、木下龍
    • Organizer
      日本教育学会第66回大会
    • Place of Presentation
      慶応大学
    • Year and Date
      2007-08-30
  • [Book] アメリカ合衆国技術教育教員養成実践史論-技術教育のための「大学における教員養成」の形成-2010

    • Author(s)
      田中喜美、木下龍
    • Publisher
      学文社(印刷中)
  • [Book] ノンキャリア教育委としての職業指導2009

    • Author(s)
      佐々木英一、斉藤武雄、田中喜美、依田有弘
    • Total Pages
      275
    • Publisher
      学文社

URL: 

Published: 2011-06-18   Modified: 2016-04-21  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi