2008 Fiscal Year Self-evaluation Report
A hypothesis-driven physical examination : An international collaborative development project
Project/Area Number |
18390163
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
|
Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Research Field |
Medical sociology
|
Research Institution | Tokyo Medical University |
Principal Investigator |
OTAKI Junji Tokyo Medical University, 医学部, 教授 (20176910)
|
Project Period (FY) |
2006 – 2008
|
Keywords | 医学教育学 / 臨床診断 / 診断推論 / 教材開発 / 実技試験 / 国際共同研究 |
Research Abstract |
医学生が身体診察能力を効果的に習得できる画期的な学習方式の開発を目的として (1) 身体診察に関する従来の学習方式の転換の提案 (2) 異常所見や鑑別診断と身体診察手技を組み合わせた学習教材・試験問題の雛形の開発 (3) 診察の「型」と「思考過程」を同時に学ぶ学習カリキュラムの提案と試用 (4) 国際的な利用に耐える研究成果の開発を計画した。
|
Research Products
(7 results)