2022 Fiscal Year Final Research Report
The Research on the Wood Taxa and Material Selection for East Asian Wooden S tatues
Project/Area Number |
18H00631
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 01060:History of arts-related
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Research Institution | Seijo University |
Principal Investigator |
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
小澤 正人 成城大学, 文芸学部, 教授 (00257205)
能城 修一 明治大学, 研究・知財戦略機構(駿河台), 客員教授 (30343792)
安部 久 国立研究開発法人森林研究・整備機構, 森林総合研究所, 主任研究員 等 (80343812)
西木 政統 独立行政法人国立文化財機構東京国立博物館, 学芸研究部, 研究員 (90740499)
増田 政史 独立行政法人国立文化財機構東京国立博物館, 学芸研究部, 研究員 (50847134)
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Project Period (FY) |
2018-04-01 – 2022-03-31
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Keywords | 木彫像 / 魏氏桜桃 / 東寺兜跋毘沙門天立像 / 清凉寺釈迦如来立像 / クスノキ / 樟 / 楠 |
Outline of Final Research Achievements |
As the main result of this project, we showed that a standing Vaisravana sculpture(Tobatsu-bishamonten) of To-ji in Kyoto, made during the Tang dynasty of China and a standing Buddha sculpture of Seiryo-ji in Kyoto, made during the North Song dynasty of China were made of lauraceceous timber other than Cinnamomum camphora that grows also in Japan. Previously, these sculptures were reported to be made of Prunus wilsonii that grows in southern China. This result showed that lauraceceous timber was selected for sculptures in China at least during the Tang and Song dynasties and indicated such selection existed also during the Northern and Southern dynasties. Thus, the selection of Cinnamomum camphora timber for sculptures during the seventh century AD in Japan probably derived selection of lauraceceous timber in China, and the timber selection in Japan during that period seems to have been affected largely from that in China.
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Free Research Field |
美術史
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
日本の7世紀の木彫像にほとんど例外なくクスノキが用いられていることは周知されていたが、その理由については諸説があり、必ずしも定説は見ていない。本研究によって、唐時代や宋時代の木彫像にクスノキ科の樹種が用いられた事例を確認できた。これによって、日本の7世紀の木彫像にクスノキが用いられた背景に中国の影響があり、その実態を解明できる手掛かりを得ることができた。 また、「樟」と表記される樹種は、日本では「楠」とも表記され、ともにクスノキを指すが、中国では、両者は同じクスノキ科の樹種であるが、属レベルでは異なり、全く別の樹種を示すことを、日本彫刻史研究の中で明確に提示した意義も大きい。
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