• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2021 Fiscal Year Annual Research Report

Development of Training Program for Japanese Industries in Globalized Society: Targeting Japanese and Foreign Human Resource

Research Project

Project/Area Number 18H00681
Research InstitutionKansai University

Principal Investigator

池田 佳子  関西大学, 国際部, 教授 (90447847)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 山崎 晶子  東京工科大学, メディア学部, 准教授 (00325896)
秋谷 直矩  山口大学, 国際総合科学部, 准教授 (10589998)
高梨 克也  滋賀県立大学, 人間文化学部, 教授 (30423049)
森 朋子  桐蔭横浜大学, 教育研究開発機構, 教授 (50397767)
Barke Andrew  関西大学, 外国語学部, 教授 (90615741)
嶋津 百代  関西大学, 外国語学部, 教授 (90756868)
Project Period (FY) 2018-04-01 – 2022-03-31
Keywords外国人材 / 企業の国際化 / ダイバーシティ / DEI / 外国人留学生 / 就職促進
Outline of Annual Research Achievements

本研究では、日々の多文化背景を持つ者が共働する場面において、状況を見極め、適切な気づきの下、望ましい効果・結果をもたらす言語行動(アクション)の選択ができるといった異文化間コミュニケーション能力を養成する教育モデルの開発を進めた。自らの言語行動の把握(Description)とリフレクション(Interpretation)のプロセスを通して自身の認識を明らかにし、具体的なインタラクション(実践対話)のトレーニングを経ることで、その意識(解釈/Evaluation)を変化させていく研修設計を行い、研究期間最終年度には実証実験として、民間企業にも協力を仰ぎ、異文化理解度を測るテストツールの応用と、その結果に基づいた研修、そしてフォローアップヒアリングを実施した。
本研究において収集した談話データおよび考察結果は、社会学、会話分析、そして言語学/外国語教育といった多分野融合型のアプローチで分析を行った。その成果を社会科学学会(JASS)にて2021年度9月にパネル発表の一部として共有した。2022年度に刊行予定の編著『ポスト・コロナ禍時代のグローバル人材育成―大学の国際教育のパラダイムシフトー(仮称)』に本研究の成果を取りまとめている。
また、本研究プロジェクト期間中に、経産省が2019-2021年で進めた「外国人留学生の就職や採用後の活躍に向けたプロジェクトチーム」の事業にも、研究代表者が有識者メンバーとして参画し、そこでアウトプットとして作成された外国人材活用のための企業向けハンドブックにも、本研究の成果としての知見を提供することができた。

Research Progress Status

令和3年度が最終年度であるため、記入しない。

Strategy for Future Research Activity

令和3年度が最終年度であるため、記入しない。

  • Research Products

    (15 results)

All 2022 2021

All Journal Article (5 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Open Access: 2 results,  Peer Reviewed: 1 results) Presentation (5 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results,  Invited: 3 results) Book (5 results)

  • [Journal Article] Interdisciplinary Explorations of Processes of Mutual Understanding in Interaction with Assistive Shopping Robots2022

    • Author(s)
      Akiko Yamazaki, Antonia Lina Krummheuer ,Michita Imai
    • Journal Title

      HRI '22: Proceedings of the 2022 ACM/IEEE International Conference on Human-Robot Interaction

      Volume: 1 Pages: 1293-1295

    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] ICTを活用し海外の学生と行う国際連携型の協働学習「COIL」の教育効果と課題.2021

    • Author(s)
      池田佳子
    • Journal Title

      『大学教育と情報』

      Volume: 171 Pages: 20-25

    • Open Access
  • [Journal Article] 「コロナ禍期のCOIL型教育とポストコロナ禍期での展開」2021

    • Author(s)
      池田佳子
    • Journal Title

      『大学時報』

      Volume: 399-05 Pages: 90-95

    • Open Access
  • [Journal Article] 「現象の記述と規範的コミットメント」2021

    • Author(s)
      秋谷直矩・坂井志織・高梨克也
    • Journal Title

      『質的心理学フォーラム』,

      Volume: 13 Pages: 37-41

  • [Journal Article] 「「つながりの実感」を考える2021

    • Author(s)
      秋谷直矩・坂井志織・高梨克也
    • Journal Title

      『質的心理学フォーラム』

      Volume: 13 Pages: 5-12

  • [Presentation] 「IoE時代の国際教育」2021

    • Author(s)
      太田浩・池田佳子
    • Organizer
      IIGE国際フォーラム
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] Collaborative Online International Learning as a New Gateway for Inclusive International Education.2021

    • Author(s)
      池田佳子
    • Organizer
      JACET研究会.
    • Invited
  • [Presentation] 日本の言語景観のメッセージ性―日本の大学の留学生は何を感じ取るのか― パネルセッション「Authentic Places and Spaces: Japanese L2 Sociolinguistic Learning」2021

    • Author(s)
      嶋津 百代・アンドリュー バーク
    • Organizer
      Japanese Studies Association of Australia (JSAA) 学会
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Becoming a Shakaijin: Recent Japanese Graduates Constructing New Professional Identities. パネルセッション「Constructing Professional Identities in Transitional Contexts in Japanese Society」2021

    • Author(s)
      アンドリュー バーク・嶋津 百代
    • Organizer
      17th International Pragmatics (IPrA) 学会
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 日本国内企業が対峙するリフレクティブな共在 -外国人材の受入れという「内なる国際化」2021

    • Author(s)
      池田佳子
    • Organizer
      日本言語科学学会 秋季全国大会
    • Invited
  • [Book] 『大学生の学びを育むオンライン授業のデザイン』「オンライン国際教育プログラム」2022

    • Author(s)
      池田佳子(岩﨑千晶編著)
    • Total Pages
      252
    • Publisher
      関西大学出版部
  • [Book] 「地図を参照して一緒に歩くということ」山崎敬一・ビュールク・トーベェ・陳海茵・陳 怡禎編『観客と共創する芸術Ⅱ』215-2372022

    • Author(s)
      山崎晶子・山崎敬一
    • Total Pages
      74
    • Publisher
      埼玉大学教養学部リベラル叢書
  • [Book] Handbook of International Higher Education Unit6.0. Leadership in International Higher Education in Japan.2021

    • Author(s)
      Ikeda, K. Darla K. Deardorff, Hans de Wit, Betty Leask and Harvey Charles (Eds.)
    • Total Pages
      932
    • Publisher
      Stylus Publishing
  • [Book] When the model becomes the marginalized: Identity struggles of Japanese job-hunters. Linguistic Tactics and Strategies of Marginalization in Japanese. J. Kroo, K. Satoh(編)2021

    • Author(s)
      Barke, A. & M. Shimazu
    • Total Pages
      238
    • Publisher
      Palgrave Macmillan
    • ISBN
      978-3-030-67825-8
  • [Book] Teaching and Learning Second Language Pragmatics for Intercultural Understanding. T. McConachy, A.J. Liddicoat(編)Routledge pp.105-1252021

    • Author(s)
      Barke, A. & M. Shimazu
    • Total Pages
      242
    • Publisher
      Routledge

URL: 

Published: 2022-12-28  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi