2022 Fiscal Year Final Research Report
Empowerment evaluation and support system development research based on action research of cultural and art activities of persons with disabilities
Project/Area Number |
18H00977
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
|
Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09010:Education-related
|
Research Institution | Kobe University |
Principal Investigator |
TSUDA EIJI 神戸大学, 人間発達環境学研究科, 教授 (30314454)
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
稲原 美苗 神戸大学, 人間発達環境学研究科, 准教授 (00645997)
松岡 広路 神戸大学, 人間発達環境学研究科, 教授 (10283847)
岡崎 香奈 神戸大学, 人間発達環境学研究科, 准教授 (20737332)
大田 美佐子 神戸大学, 人間発達環境学研究科, 准教授 (40362751)
清野 未恵子 神戸大学, 人間発達環境学研究科, 准教授 (40570966)
赤木 和重 神戸大学, 人間発達環境学研究科, 准教授 (70402675)
猪原 風希 神戸大学, 附属学校部, 特別支援学校教諭 (10915226)
|
Project Period (FY) |
2018-04-01 – 2023-03-31
|
Keywords | 文化芸術活動 / 障害者 / 生涯学習 / アクションリサーチ / 支援者の葛藤 / 価値のジレンマ |
Outline of Final Research Achievements |
Continuous research discussions at several academic societies, research exchange meetings with South Korea's Nazareth University, etc., development of models for creating learning opportunities centered on cultural and artistic activities for people with disabilities, action research at the affiliated facility "Nobiyaka Space Arch", program model development of a new experience-based comedy program for people with intellectual disabilities, and action research at an affiliated special support school. Specifically, the dilemma regarding the valuation of works of cultural and art activities by persons with disabilities, the conflicts of persons with disabilities, and thoughts and philosophies based on a comparison between Japan and South Korea regarding the conditions for the activities of persons with disabilities engaged in cultural and art activities.
|
Free Research Field |
社会教育・生涯学習
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
2020年度に実施した障害者の文化芸術活動をテーマとした意識調査の結果を分析することを通して、障害者の文化芸術活動作品の価値づけに対するジレンマの詳細、障害者自身の葛藤状況などについて考察する材料を得た。また、文化芸術活動に取り組む障害者の活動条件に関する日韓比較なども行い、背景となる思想・哲学の差異なども検討した。研究協議においては、教育福祉論、発達保障論、福祉教育論をベースとしながらそれらを融合発展させていく方向で検討を進めるなどした。
|