• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2022 Fiscal Year Annual Research Report

Theorizing the Global Governance of Education for the Achievement of SDG 4

Research Project

Project/Area Number 18H00991
Research InstitutionWaseda University

Principal Investigator

黒田 一雄  早稲田大学, 国際学術院(アジア太平洋研究科), 教授 (70294600)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 丸山 英樹  上智大学, 総合グローバル学部, 教授 (10353377)
米原 あき  東洋大学, 社会学部, 教授 (40633847)
杉村 美紀  上智大学, 総合人間科学部, 教授 (60365674)
KARTIKA DIANA  東京大学, 大学総合教育研究センター, 准教授 (60794831)
川口 純  筑波大学, 人間系, 准教授 (90733329)
Project Period (FY) 2018-04-01 – 2023-03-31
KeywordsSDGs / 国際教育協力 / ユネスコ / 留学 / グローバルガバナンス / インクルーシブ教育 / 比較国際教育学 / 国際教育政策
Outline of Annual Research Achievements

本研究は「国際的教育諸課題を国民国家とグローバルガバナンスの連動としていかに認知・分析し、これを国際社会としていかに解決するか」に答える学知を生み出すことによって、教育をめぐるグローバルガバナンスの基となる「持続可能な開発目標(SDGs)」第4目標の達成に貢献することを目的とする。本研究では、SDGs第4目標から、いくつかの教育課題を選び、研究対象とし、①その教育課題に関係する国際機関や国際会議の政策文書や会議資料の収集と包括的・歴史的把握、②教育課題ごとの比較教育学論文のメタ分析、③ユネスコ統計研究所・PISA等のグローバルな二次データの収集を行う。そして、これらをデータベース化して国際教育政策データアーカイブを作成し、日本・海外の研究者が共同利用しながら、日本での国際シンポジウムや既存の国際会議でのワークショップ開催を
通じて議論をし、研究論文にまとめた。
2022年度と予算を繰越延長した2023年度においては、ユネスコアジア地域局や世界比較教育学会連合との協力のもと国際ワークショップを開催し、さらに北米比較国際教育学会(CIES)での調査を行った。研究成果の一部は、Springerより『Sustainable Development Disciplines for Humanity』(2023)として刊行された。また、グローバルガバナンスにつながる国際教育協力の事例として、日本を取り上げ、日本の国際教育協力の歴史に関する文献収集と分析を行い、特に2019年度に刊行された『日本の国際教育協力:歴史と展望』(東京大学出版会)の追補版として、Springerから『Japan's International Cooperation in Education』(2022)を、東京大学出版会から『国際教育協力の系譜-越境する理念・政策・実践』(2023)を刊行した。

Research Progress Status

令和4年度が最終年度であるため、記入しない。

Strategy for Future Research Activity

令和4年度が最終年度であるため、記入しない。

  • Research Products

    (14 results)

All 2024 2023 2022

All Journal Article (4 results) (of which Open Access: 2 results) Presentation (4 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results,  Invited: 4 results) Book (4 results) Funded Workshop (2 results)

  • [Journal Article] 日本の『アジア主義』地域構想と国際教育協力2024

    • Author(s)
      黒田一雄
    • Journal Title

      東洋文化

      Volume: 第一〇四號 Pages: 155-180

  • [Journal Article] 高等教育の多層的グローバルガバナンスと国際化の理念・理論的検討2024

    • Author(s)
      黒田一雄
    • Journal Title

      名古屋高等教育研究

      Volume: 第24号 Pages: 87-107

  • [Journal Article] Education for Peace; Constant Efforts of International Society and Japan2023

    • Author(s)
      Kazuo Kuroda
    • Journal Title

      Kobe City University of Foreign Studies Journal of Research Institute

      Volume: Vol. 64 Pages: 69-74

    • Open Access
  • [Journal Article] インクルーシブ教育のグローバルガバナンスと特別支援教育2022

    • Author(s)
      黒田 一雄
    • Journal Title

      アフリカ教育研究

      Volume: 13 Pages: 3~11

    • DOI

      10.50919/africaeducation.13.0_3

    • Open Access
  • [Presentation] Improving Education by Inclusion?2023

    • Author(s)
      Kazuo Kuroda
    • Organizer
      Comparative and International Education Society Annual Conference at Grand Hyatt Hotel, Washington DC
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] National, regional and global identity formation in higher education student mobility: the case of Japan2023

    • Author(s)
      Kazuo Kuroda and Lauren Nakasato
    • Organizer
      EU Japan Forum organized by Institut d'etudes Europeennes, Universite Libre de Bruxelles
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] インクルーシブ教育のグローバルガバナンス2022

    • Author(s)
      黒田一雄
    • Organizer
      アフリカ教育学会第29回大会公開特別セッション「障害のある子どもとインクルーシブ教育受容-国際比較の視点から-」
    • Invited
  • [Presentation] Reverse Gender Gap in Higher Education: An International Comparison of Southeast Asia2022

    • Author(s)
      Kazuo Kuroda
    • Organizer
      World Congress of Comparative Education Societies (WCCES) Symposium-JCES Session (Online
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Book] SDGs時代のインクルーシブ教育2024

    • Author(s)
      川口 純
    • Total Pages
      340
    • Publisher
      明石書店
    • ISBN
      9784750357003
  • [Book] Sustainable Development Disciplines for Humanity2023

    • Author(s)
      Shujiro Urata, Kazuo Kuroda and Yoshiko Tonegawa eds.
    • Total Pages
      187
    • Publisher
      Springer
    • ISBN
      978-981-19-4858-9
  • [Book] 国際教育協力の系譜2023

    • Author(s)
      黒田 一雄
    • Total Pages
      288
    • Publisher
      東京大学出版会
    • ISBN
      978-4-13-034323-7
  • [Book] Japan’s International Cooperation in Education; History and prospects2022

    • Author(s)
      Nobuko Kayashima, Kazuo Kuroda and Yuto Kitamura eds.
    • Total Pages
      385
    • Publisher
      Springer
    • ISBN
      978-981-16-6814-2
  • [Funded Workshop] Fifth Stakeholders’ Meeting on Internationalization of Higher Education in Asia and the Pacific: Challenging Knowledge Diplomacy to Achieve Our Common Agenda2023

  • [Funded Workshop] Waseda International Workshop on Higher Education and SDGs (Global Governance)2023

URL: 

Published: 2024-12-25  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi