2022 Fiscal Year Final Research Report
East Asian tourism inbound consumer behavior studies from a point of Elaboration Likelihood Model
Project/Area Number |
18H03456
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 80020:Tourism studies-related
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Research Institution | Hokkaido University |
Principal Investigator |
ITO Naoya 北海道大学, メディア・コミュニケーション研究院, 特任教授 (60261228)
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Project Period (FY) |
2018-04-01 – 2023-03-31
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Keywords | 観光産業 / 消費者行動 / メディア効果 / COVID-19 / ELM理論 / リスク分析 |
Outline of Final Research Achievements |
The purpose of this research is to analyze and compare the consumption behavior of tourism consumers in East Asian countries using the Elaboration Likelihood Model. However, from the second half of the second year after the start of this study, COVID-19 became a global pandemic. As a result, the tourism market fell into a state of complete closure and was devastated for several years. Therefore, this research changed the research theme to a tourism market recovery scenario from the pandemic and continued the survey with new research question.
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Free Research Field |
観光情報行動論
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究の学術的意義は、ELM理論においてCOVID-19に起因する「経済リスク」や「社会リスク」、また「健康リスク」概念を位置づけた点にある。本来、ELM理論は、Cognitive側面に起因する安定的・継続的な中心ルート、Affective側面に起因する不安定的・短期的な周辺ルートという2ルート理論であったものが、第三項の「リスク概念」により、調整効果を得ることがいくつかの論考で検証された。この点は、COVID-19による不幸中の幸いである。 その一方、社会的意義としては、情報源信頼性と議論的信頼性の二つの信頼性の活用により、最も効果的な観光産業復活へ向けたロードマップを示したことにある。
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