2022 Fiscal Year Final Research Report
Development of novel public health marketing theory for achieving health equity
Project/Area Number |
18H04071
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (A)
|
Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Review Section |
Medium-sized Section 58:Society medicine, nursing, and related fields
|
Research Institution | Kyoto University (2020-2022) The University of Tokyo (2018-2019) |
Principal Investigator |
Kondo Naoki 京都大学, 医学研究科, 教授 (20345705)
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
近藤 克則 千葉大学, 予防医学センター, 教授 (20298558)
鎌田 真光 東京大学, 大学院医学系研究科(医学部), 講師 (60523090)
|
Project Period (FY) |
2018-04-01 – 2023-03-31
|
Keywords | 健康格差 / マーケティング / 健康の社会的決定要因 / precision public health / 社会疫学 / ナッジ |
Outline of Final Research Achievements |
We aimed to create a concept of 'public health marketing' to achieve health equity by building health promotion methods based on individual and regional characteristics, such as standard of living and health awareness. 1)Disparities in vegetable intake between incomes reduced through small monetary incentives; 2)Promotion of physical activity (increased number of steps) with the "Pa-League Walk" app for professional baseball fans; 3) Participation in "kayoino-ba (salons)" for older people: the effect of care prevention was greater for two or more types of participating groups than one type. 4) High effectiveness was observed in the 'kenshin-sen(health check-up championship)', an NCD prevention activity by Hakuhodo DY holdings Inc.. Based on these emprical data, we summarized the concept of such as PRECISION PUBLIC HEALTH.
|
Free Research Field |
社会疫学・パブリックヘルス
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
予防・健康づくり政策の新しい介入法やその評価法、対象者の社会背景を踏まえたマーケティングアプローチ、コミュニティの組織化による対応、既存のランダム化比較試験による効果実証の限界、企業経営者を従業員の健康づくりに向けてナッジする枠組み(健康経営におけるアウトカム設定等)の必要性、社会属性による費用対効果の相違の可能性等について、エビデンスをもとに取りまとめて発信した。健康格差を踏まえた新しいパブリックヘルス活動を社会全体で進める際の理論的・実証的エビデンスになると期待している。自治体・日本政府・国連組織からのヒアリングや委員会委員への招へいを受けるなどの貢献をしてきた。
|