2023 Fiscal Year Final Research Report
Linguistic information processing in auditory sentence comprehension by Japanese EFL learners: Focusing on tasks during listening comprehension
Project/Area Number |
18K00739
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 02100:Foreign language education-related
|
Research Institution | Hyogo University of Teacher Education |
Principal Investigator |
NARUMI Tomoyuki 兵庫教育大学, 学校教育研究科, 講師 (40736154)
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
横川 博一 神戸大学, 大学教育推進機構, 教授 (50340427)
|
Project Period (FY) |
2018-04-01 – 2024-03-31
|
Keywords | 音声文理解 / 句構造規則 / 意味情報 / 自動化 / 英語熟達度 / タスク / 注意 / 合成音声 |
Outline of Final Research Achievements |
This study examined how Japanese EFL learners process linguistic information (syntactic and semantic information) essential for real-time comprehension when listening to and comprehending auditory English sentences and how the linguistic information processing of auditory sentences differs depending on tasks given during comprehension. The results are expected to provide new insights into Japanese EFL learners' auditory sentence comprehension.
|
Free Research Field |
英語教育学、心理言語学、第二言語習得
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
日本人英語学習者を対象とした音声文理解における言語情報処理について検証した研究はほとんど無く、本研究を通して、学習者の音声文理解について検証する新たな実験方法を提案することができた。また、今回収集したデータを分析し、新たな知見を得ることを通して、外国語(英語)を「聞くこと」における、より効果的・効率的な学習・指導方法を提供し、外国語教育の教授法・指導技術・教材の開発に広く貢献することが期待される。
|