2020 Fiscal Year Final Research Report
Liberalization of retail energy markets : The impact of bundling
Project/Area Number |
18K01637
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 07040:Economic policy-related
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Research Institution | Kindai University |
Principal Investigator |
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Project Period (FY) |
2018-04-01 – 2021-03-31
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Keywords | バンドリング / エネルギー小売市場 / スイッチングコスト |
Outline of Final Research Achievements |
This study empirically examines whether bundling strategies affect market competition. Focusing on British electricity and gas retail market, firms' tariff strategies imply that bundling could intensify market competition in some cases, but harm competition in other cases. This study also investigates consumers’ switching behavior in Japanese energy retail markets. Discrete choice model is estimated using micro data of consumers. The results find that electricity consumers who previously bundled with gas are less likely to switch their electricity suppliers than are those who did not bundle. It implies that bundling could increase switching costs and lock-in existing consumers.
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Free Research Field |
産業組織論
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
バンドリングには効率的な面があると同時に、市場競争を減殺する可能性があることが理論的に議論されてきた一方で、バンドリングが市場競争に与える影響についての実証分析の蓄積が期待されている。しかし、これまでバンドリングに関する実証研究は十分行われてきたとはいえず、本研究は、日本のエネルギー小売市場におけるバンドリングを対象とした実証研究として、その蓄積に貢献しうる。また、電力・ガス小売完全自由化以降、政府は市場の競争状態を監視しているが、本研究の成果は、そうした市場競争レビューにおいて、バンドリングが市場競争に与える影響も考慮する必要があることを示唆しており、政策的観点からも貢献しうる。
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