2021 Fiscal Year Final Research Report
Empirical Study on Creating Curriculum of Kindergartens and Day Nurseries in the Early Postwar Period
Project/Area Number |
18K02504
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09030:Childhood and nursery/pre-school education-related
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Research Institution | Nagoya Ryujo Women's University (2020-2021) Nagoya University of Arts (2018-2019) |
Principal Investigator |
TOYODA KAZUKO 名古屋柳城女子大学, こども学部, 教授 (80087915)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
清原 みさ子 名古屋柳城女子大学, こども学部, 研究員 (00090366)
寺部 直子 名古屋柳城女子大学, こども学部, 研究員 (20759592)
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Project Period (FY) |
2018-04-01 – 2022-03-31
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Keywords | 戦後の幼稚園・保育所 / 昭和20年代の保育カリキュラム / 『保育要領』の12項目 / 「幼稚園教育要領」の6領域 / 保育カリキュラムづくり |
Outline of Final Research Achievements |
We collected and analyzed the curriculums of kindergartens and nursery schools nationwide in the Showa20's. The characteristics of the 68 curriculums of 38 gardens and groups collected are based on the hypothesis of the influence of 12 items of the "Childcare Guidelines(Hoiku-youryou,1948)" at that time and the influence of 6 areas of the "Kindergarten Education Guidelines(Youchien Kyouiku-youryou,1956)" revision process. analyzed. As a result, it was proved that the public kindergardens/nursery schools tried to adopt the national standards as soon as possible, and the private Kindergardens/Nursery schools were influenced by it later. In the case of curriculums by christian kindergardens, the original format and contents were created.
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Free Research Field |
保育学
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
保育の分野では、カリキュラム研究が立ち遅れている。特に戦後の新教育改革の時期に、幼稚園や保育所でどのようなカリキュラムづくりがなされてきたのかを、個々のカリキュラム分析の視点から明らかにしたことは、保育史研究の発展に一石を投じることができる。これまでに研究では、『保育要領』や『幼稚園教育要領』等の国の基準が、保育の現場でもそのまま受け入れられていたかのような解釈が多かったが、実際のカリキュラム検討からは、個々の園の主体的な取組や独創的な力量が反映されていることを実証できた。この研究成果は、これからの保育に求められるカリキュラムマネジメントの考え方の実践発展に示唆を与えることができると考える。
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