2023 Fiscal Year Final Research Report
Learning Support System for Parallel Programming using Graphical Animation
Project/Area Number |
18K02916
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09070:Educational technology-related
|
Research Institution | Osaka Institute of Technology |
Principal Investigator |
|
Project Period (FY) |
2018-04-01 – 2024-03-31
|
Keywords | 並列プログラミング / プログラミング教育 |
Outline of Final Research Achievements |
We developed a parallel programming environment based on graphical animation. This environment provides a framework for easily writing multi-thread parallel programs which can draw graphical animations using the Processing language. We used this programming environment to a parallel programing exercises for beginners of parallel programming.The questionnaire results show that students were able to realize the speed-up by parallelization and the non-thread-safe operation, and this environment is appropriate to start learning parallel programming.
|
Free Research Field |
並列計算
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
マルチコアCPUやGPUの普及など,並列処理を行えるハードウェア環境が普及しつつある一方で,それらを効果的に扱うためのソフトウェア開発技術の普及が遅れている.従来の並列プログラミングの学習では,並列プログラムの作成や教材自体が難しかったが,本研究で開発した並列プログラミング環境により,図形アニメーションといった高速処理の効果が見た目にわかりやすい環境を提供することができた.また,実際の授業において実施してアンケートを行ったことで,初学者に対して並列プログラミングの興味を持たせることに貢献できていることがわかった.
|