• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2018 Fiscal Year Research-status Report

協働的コンサルテーションによるスクールカウンセラーの全校型支援の展開方法

Research Project

Project/Area Number 18K03132
Research InstitutionOchanomizu University

Principal Investigator

伊藤 亜矢子  お茶の水女子大学, 基幹研究院, 准教授 (50271614)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 下田 芳幸  佐賀大学, 学校教育学研究科, 准教授 (30510367)
Project Period (FY) 2018-04-01 – 2021-03-31
Keywordsスクールカウンセリング / コンサルテーション / スクールカウンセラー養成 / スクールカウンセラー教育 / 学級風土 / 国際比較
Outline of Annual Research Achievements

【研究1】日本型の協働的コンサルテーションのプロセスと必要な力量の検討については、国内外の文献からコンサルテーション・プロセスの理論モデルを整理し、面接調査を準備した。平成30年度は、CCI事例の整理について重点的に行うこととし、教師の学級経営方策とその効果についてCCI事例を元に検討した。令和元年7月には、国際学会で発表予定。また、ソーシャル・エモーショナル・サーベイについては、連携研究者飯田氏を筆頭に、小学校版について、国際学校心理学会での発表を行った。
【研究2】国際動向に照らした日本の全校型支援の構成要素の体系化については、The International Society For Policy Research And Evaluation In School-Based Counseling (ISPRESC)の、米国はじめ14か国が参加するInternational School-Based Counseling Activities Studyチーム(総括Carey氏、共同研究者Lee氏等)の国際カウンセリング学会での集会および学会発表で研究交流と今後の研究打ち合わせ等を行った。また、ASCAモデルについて、著者の一人であるDahir氏とスクールカウンセラーらが平成30年8月に来日し、ASCAモデルの背景にあるスクールカウンセリング実践の詳細や今後の検討について情報交換や助言を得た。

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

3: Progress in research has been slightly delayed.

Reason

コンサルテーション方法に関する既存事例の整理や、2019年以降の計画実施に関わるインタービュー調査の準備等は概ね計画通り行えた。ただ、30年度に実施予定であったスクールカウンセラー対象の質問紙調査については、内容の検討および他の計画に時間を要したため行えなかった。

Strategy for Future Research Activity

現時点で質問紙調査についての準備等を再開しており、すみやかに計画を進めると共に、31年以降の計画については、あらかじめ余裕をもたせてあるので、2019年から2020年前半において調整をはかる。

Causes of Carryover

質問紙調査に使用する諸経費が未使用であったため、次年度使用額が生じた。

  • Research Products

    (15 results)

All 2019 2018 Other

All Int'l Joint Research (6 results) Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 1 results) Presentation (5 results) (of which Int'l Joint Research: 4 results,  Invited: 1 results) Book (2 results)

  • [Int'l Joint Research] New York Institute of Technology/University of California Santa Barbara/Southern Oregon University(米国)

    • Country Name
      U.S.A.
    • Counterpart Institution
      New York Institute of Technology/University of California Santa Barbara/Southern Oregon University
    • # of Other Institutions
      4
  • [Int'l Joint Research] University of Hong Kong(中国)

    • Country Name
      CHINA
    • Counterpart Institution
      University of Hong Kong
  • [Int'l Joint Research] Christ University(インド)

    • Country Name
      INDIA
    • Counterpart Institution
      Christ University
  • [Int'l Joint Research] Korea University(韓国)

    • Country Name
      KOREA (REP. OF KOREA)
    • Counterpart Institution
      Korea University
  • [Int'l Joint Research] Ambrose Alli University(ナイジェリア)

    • Country Name
      NIGERIA
    • Counterpart Institution
      Ambrose Alli University
  • [Int'l Joint Research]

    • # of Other Countries
      10
  • [Journal Article] Development of a Japanese version of the Social Emotional Health Survey2018

    • Author(s)
      Iida Junko、Ito Ayako、Aoyama Ikuko、Sugimoto Kie、Endo Hiroko、Furlong Michael J.
    • Journal Title

      The Japanese journal of psychology

      Volume: 90 Pages: 32~41

    • DOI

      10.4992/jjpsy.90.17222

    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] クラスの「空気」の圧力と学級風土2018

    • Author(s)
      伊藤亜矢子
    • Journal Title

      児童心理

      Volume: 70(60) Pages: 1-10

  • [Presentation] Strategies used by homeroom teachers in Japan for communicating with students to develop a positive classroom climate2019

    • Author(s)
      Ito, A.
    • Organizer
      41st International School Psychology Association
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Assessing Japanese Students Social Emotional Health2018

    • Author(s)
      Ito,A.
    • Organizer
      40th International School Psychology Association
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Workshop, Classroom Climate Consultation; Demonstration and discussion of the implication of the Classroom Climate Inventory2018

    • Author(s)
      Ito,A.
    • Organizer
      40th International School Psychology Association
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Validation of the Social Emotional Health Survey-Primary among Japanese Elementary School Student2018

    • Author(s)
      Iida,J.,Watanabe,N.,Ito,A.,Aoyama,I.,Endo,H.,Sugimoto,K., and Kuwahara,C
    • Organizer
      40th International School Psychology Association
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Seeking Strategies for Supporting all Students in Japanese Classrooms2018

    • Author(s)
      Ito,A.
    • Organizer
      Leipzig University, Faculty of Education
    • Invited
  • [Book] 「第12章 学級づくりの援助」 石隈利紀(編)『教育・学校心理学/公認心理師の基礎と実践18巻』2019

    • Author(s)
      伊藤亜矢子
    • Total Pages
      12
    • Publisher
      遠見書房
    • ISBN
      978-4-86616-068-9
  • [Book] 第3章 教育分野の実践-事例スーパービジョン 事例③学級崩壊・事例④体罰」 増田健太郎(編)『教育分野-理論と支援の展開/公認心理師分野別テキスト』2019

    • Author(s)
      伊藤亜矢子
    • Total Pages
      8
    • Publisher
      創元社
    • ISBN
      978-4-422-11693-8

URL: 

Published: 2019-12-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi