2022 Fiscal Year Final Research Report
Development a dental, nursing, and nursing care system to promote the management of oral function in patients and elderly people requiring nursing care
Project/Area Number |
18K09901
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 57080:Social dentistry-related
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Research Institution | Fukuoka Nursing College |
Principal Investigator |
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
内藤 徹 福岡歯科大学, 口腔歯学部, 教授 (10244782)
中島 富有子 福岡看護大学, 看護学部, 教授 (80592980)
青木 久恵 福岡看護大学, 看護学部, 教授 (70526996)
窪田 惠子 福岡看護大学, 看護学部, 教授 (20309991)
吉田 理恵 福岡看護大学, 看護学部, 助教 (40807038)
原 やよい 福岡看護大学, 看護学部, 助教 (40807096)
門司 真由美 福岡看護大学, 看護学部, 准教授 (80527002)
三好 麻紀 福岡看護大学, 看護学部, 准教授 (00595259)
中西 真美子 福岡看護大学, 看護学部, 講師 (50766821)
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Project Period (FY) |
2018-04-01 – 2023-03-31
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Keywords | 口腔アセスメント / 口腔ケア / 多職種連携 / 看護教育 / 看護師 / 看護学生 |
Outline of Final Research Achievements |
A survey of hospital-based nurses on their attitudes, confidence and implementation of oral assessment and dental referral showed that the performance of oral assessment and dental referral was not developed sufficiently in the hospital, and that nurses' implementation of oral assessment was associated with the implementation of dental referral. A survey of oral assessment education in nursing schools showed that the majority of nursing fields had less than two hours of oral assessment education and less than 15% had education on the use of oral assessment tools. Education on oral assessment for nursing students resulted in improved not only the students' attitudes and confidence regarding oral assessment but also their oral assessment abilities and self-oral assessment performance.
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Free Research Field |
多職種連携教育
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
病院看護師の口腔アセスメントの実施の改善のために、さらなる教育の必要があること、その改善により歯科照会が促進され、看護・歯科の連携が促進され、連携システムの構築される可能性が示唆された。看護学生教育では、口腔アセスメントに関する教育が不十分であり、それが看護師の口腔アセスメントの実施が不十分であることに影響することが示唆された。また、看護学生を対象として口腔アセスメントに関する教育を実施し、口腔アセスメントの意識・認識・能力が改善されたことから、資格取得後、口腔アセスメント・歯科照会を積極的に実施し、看護・歯科の連携が促進される可能性がある。その連携が国民の口腔保健の向上に繋がると考えられる。
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