2020 Fiscal Year Final Research Report
Proposal of design guidelines for overconfidence suppression interface of autonomous driving system
Project/Area Number |
18K11398
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 61020:Human interface and interaction-related
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Research Institution | Kagawa University |
Principal Investigator |
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
佛圓 哲朗 香川大学, 創造工学部, 教授 (00803967)
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Project Period (FY) |
2018-04-01 – 2021-03-31
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Keywords | 自動運転 / 事故発生確率 / HMI / システム安全レベル / ドライバ行動 / ドライビングシミュレータ |
Outline of Final Research Achievements |
We have shown a design example of a human-machine interface system that can suppress excessive dependence on an autonomous driving system, which is important in practical use, and maintain high overall safety as a human / automobile system. In addition, in a subject experiment using a driving simulator, we confirmed that the probability of a collision accident can be reduced by 68% when a collision risk that cannot be avoided only by the automated driving system occurs using this system. Next, we examined the overall safety improvement effect of the human-machine interface system, considering the negative effect when the interface system becomes inoperable. From this, the guideline of the non-operation probability required for the human-machine interface system was shown.
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Free Research Field |
交通システムと例としたシステムとオペレータとのインタフェースの最適化
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
自動運転のレベル2~3に相当する半自動運転システム使用時の死亡事故がマスコミで取り上げられ,普及促進が滞っている状況を否定できない.本研究では,これを解決する手段の一つとして,システム側で事故の回避制御を十分に行えない状況において,ドライバの運転準備レベルを高め,速やかに運転の主権をドライバに戻して,事故の回避確率を高くするインタフェースシステムを提案し,その事故低減効果の観点での効果を検証する手法を示した.また,実用化において課題となる,提案するシステムに求められる信頼性を,システムが不作動となった場合の負のリスクも考慮した,人間とシステムの総合的な信頼性の定量値から導出した.
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