2021 Fiscal Year Final Research Report
Study on entertainment factors of chance play
Project/Area Number |
18K11608
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 62040:Entertainment and game informatics-related
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Research Institution | Kyoto Sangyo University |
Principal Investigator |
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Project Period (FY) |
2018-04-01 – 2022-03-31
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Keywords | エンタテインメント性 / 偶然性 / 主観的確率 / 制御幻想 / 操作感 |
Outline of Final Research Achievements |
The purpose of this research is to investigate and analyze how various factors in chance play contribute to entertainment value, and to obtain guidelines for the use of chance in entertainment content. We analyzed the factors contributing to the entertainment value of chance play and investigated the influence of player involvement on enthusiasm. Furthermore, we examined methods of extending the entertainment value of chance play. The results showed that the roles of expectation and enthusiasm are significant in chance play. In order to enhance these effects, we verified the effectiveness of a step-by-step notification method, introduction of dummy operations, physical manipulation devices, use of pseudo-haptic sensations, and induction of emotions through the presentation of warmth, and confirmed the effectiveness of these methods.
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Free Research Field |
エンタテインメントコンピューティング
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
偶然性はカイヨワの分類にもあるように遊びにおける主要な要素のひとつである。コンピュータを利用したエンタテインメント、例えばビデオゲームなどにおいても偶然性を採り入れたものが多い。しかし、偶然性とエンタテインメント性の関係は明らかにされておらず、偶然性の扱い方は試行錯誤やノウハウに基づくものであった。本研究成果により、コンピュータを利用した偶然を扱うエンタテインメントの設計指針となる知見を得られることが期待できる。これは単にエンタテインメント性を高くするだけでなく、過度なエンタテインメント性を抑えることでギャンブル依存症対策に寄与することも期待できる。
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