2022 Fiscal Year Final Research Report
Novel Information Communication Techniques Utilizing New Media Arts Based on Visible or Hearable Data Hiding
Project/Area Number |
18K11609
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 62040:Entertainment and game informatics-related
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Research Institution | Tokyo National College of Technology |
Principal Investigator |
Kojima Tetsuya 東京工業高等専門学校, 情報工学科, 教授 (20293136)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
鵜木 祐史 北陸先端科学技術大学院大学, 先端科学技術研究科, 教授 (00343187)
松元 隆博 鹿児島大学, 理工学域工学系, 教授 (10304495)
田中 晶 東京工業高等専門学校, 情報工学科, 教授 (20578132)
姜 玄浩 東京工業高等専門学校, 電子工学科, 准教授 (40509204)
青木 直史 北海道大学, 情報科学研究院, 助教 (80322832)
松崎 頼人 東京工業高等専門学校, 情報工学科, 講師 (30794177)
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Project Period (FY) |
2018-04-01 – 2023-03-31
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Keywords | 情報ハイディング / メディアアート / 情報通信方式 / デジタルサイネージ / 映像 / 音楽 |
Outline of Final Research Achievements |
In this study, a novel communication scheme based on visible or hearable data hiding techniques employing multimedia contents such as video clips or musical pieces. We have realized wireless communications using these multimedia arts by proposing the methods to embed messages into such contents in such a way that the embedded messages can be naturally recognized as video effects or sound effects by human recognition systems. Messages are embedded into video signals by employing scene transitions or the differences of the video frames. For musical pieces, messages are embedded by utilizing chord progressions, drum sounds, guitar sounds or reverb effects. The preciseness of the communications are evaluated by experiments using speakers and microphones. On the other hands, in subjective evaluations, it is assessed that the multimedia contents conveying the embedded messages can be naturally recognized as digital arts by human recognition systems.
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Free Research Field |
情報理論,情報ハイディング
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
従来の情報ハイディング技術は、著作権の保護や不正利用の防止など、メディアを守るために応用されることが多かった。本研究の目的はデータハイディング技術を情報伝送の手段として利用するだけでなく、マルチメディアアートとしても成立させることにあり、メディアに新たな価値を付加して新しい利用形態を促進したり、利用者にとっての便宜性や利用形態、さらには娯楽性を高めることにある。具体的な応用としては動画メディアに翻訳データを埋め込むことによる多言語化や、公共スペースでのBGMによる情報提供などが考えられ、情報提供者側、情報を享受する側双方の満足度を向上させ、我々の生活をより豊かにする効果があると考えられる。
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