• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2021 Fiscal Year Final Research Report

An empirical study of functions of Gen-Bamen in mathematical modelling by mathematicians

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 18K13147
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionSaitama University

Principal Investigator

Matsuzaki Akio  埼玉大学, 教育学部, 准教授 (10533292)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2022-03-31
Keywords原場面 / モデリング / Grundvorstellungen
Outline of Final Research Achievements

In this study I discuss criticality of mathematics in modelling. Focusing on 'Grundvorstellungen' it is a issue to check status of mathematical topics and/or mathematical models. In addition, it is a issue to distinguish mathematical models treated by mathematicians.
From the mathematician's mathematical modelling displayed by applied analysis mapping, it is able to see a node of a component based on mathematical experiences lead final result.

Free Research Field

数学教育学

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究課題の核心をなす問いである「モデリングにおける数学の臨界はどこまでなのか」に対して,現実に関係する原場面と数学に関係する原場面を区別することで,数学の臨界を射程に入れた議論が可能となる。
現行学習指導要領の小学校算数科と中学校数学科の解説には,中央教育審議会答申で示された「算数・数学の問題発見・解決の過程」が,算数・数学の学習のイメージとして掲載されている。【現実の世界】の部分を含む過程と【数学の世界】に含まれる過程を意識することは,算数・数学の指導者にとって必要である。さらに言えば,算数・数学科における問題解決において意識すべき世界の規定として,本研究課題が貢献することが期待できる。

URL: 

Published: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi