2023 Fiscal Year Final Research Report
Establishing a disease concept that enables teachers to understand specific learning disabilities and pathology from the behavior of premature infants
Project/Area Number |
18K13229
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Early-Career Scientists
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Review Section |
Basic Section 09060:Special needs education-related
|
Research Institution | Osaka Medical and Pharmaceutical University |
Principal Investigator |
Fukui Miho 大阪医科薬科大学, 小児高次脳機能研究所, 非常勤講師 (70782241)
|
Project Period (FY) |
2018-04-01 – 2024-03-31
|
Keywords | 限局性学習症 / 早産児 / 視覚情報処理能力 |
Outline of Final Research Achievements |
Very low birth weight infants (VLBWI) with dyslexia showed lower scores on items related to visual attention, eye-hand coordination, and executive function than other children (LBW/NBW) with dyslexia. In addition, hiragana writing was examined in VLBWI and LBW/NBW children with reading difficulties, and VLBWI showed significantly more correct responses in hiragana writing. These results suggest that VLBWI may have a different pathophysiology for reading problems than LBW/NBW. The WISC-IV "picture erasure" task was also found to correlate with symptoms related to hand manipulation.
|
Free Research Field |
神経発達症
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
早産児では、学校での学習場面で困難さをきたすことが指摘されている。しかし、正期産児での学習の困難さとは、特徴が異なると考えられている。本研究を通して、その違いの一部を確認することができた。また、既存の検査項目と症状の関連を確認することができたことは、早産児の学習場面での困難さに気づく一助となると考えられる。また、早産児の特徴として、目と手の協応の関連が示唆されたが、この力は書字活動にも影響があると考えらえる。今後は書字についても検討を重ねていくことで、早産児のQOLの向上に寄与できると考える。
|