• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2019 Fiscal Year Final Research Report

Development of new coaching method for straddle-vault using a multistage box that can visually assist hand jump position

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 18K17898
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 59030:Physical education, and physical and health education-related
Research InstitutionGifu University

Principal Investigator

Hayashi Ryohei  岐阜大学, 教育学部, 助教 (20805486)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2020-03-31
Keywords学校体育 / 小学生 / 器械運動 / 開脚跳び / バイオメカニクス
Outline of Final Research Achievements

This study aimed to identify the achievement rate and differences between failed (pre) and successful (post) attempts during straddle vault coaching using a multistage box (30 cm, 50 cm and 60 cm) with a mat sensor.
As a result, approximately 85% of the subjects could perform straddle vault when they used a shorter vaulting box and a mat sensor. Furthermore, straddle vault movement in the post-movement was improved by straddle vault coaching.
Therefore, the shorter vaulting box and a mat sensor used in this study can be considered useful teaching aids for straddle vault coaching.

Free Research Field

コーチング学

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究では,様々な長さの跳び箱(30 cm, 50 cm, 60 cm)と着手位置を誘導するマットセンサーを開発した。そして,それらを用いて開脚跳びができない小学生児童に開脚跳びの指導を行い,開脚跳びの達成率を算出するとともに指導前後における開脚跳びの動作を比較した。
その結果,対象者の約85%の児童が開脚跳びができるようになった。また,開脚跳びの指導後には,より高い助走速度を有した状態で素早い踏切動作を行うことが可能な動作に変化することが明らかとなった。
以上の結果から,本研究で開発した教具は,開脚跳びができない児童にとって効果的な教具として用いることが可能になると考えられる。

URL: 

Published: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi