• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2021 Fiscal Year Final Research Report

The effect of ethnomethodology on social worker training education

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 18K18606
Research Category

Grant-in-Aid for Challenging Research (Exploratory)

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Medium-sized Section 8:Sociology and related fields
Research InstitutionIwate Prefectural University

Principal Investigator

fujita toru  岩手県立大学, 社会福祉学部, 教授 (80238576)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 畠中 耕  福井県立大学, 看護福祉学部, 准教授 (70348126)
泉 啓  岩手県立大学, 社会福祉学部, 講師 (20646426)
Project Period (FY) 2018-06-29 – 2022-03-31
Keywords相互行為 / 専門能力 / 事実の記述
Outline of Final Research Achievements

This study is to make sure the effect of ethnomethodology for social worker training education. Especially,clarified the effect of ethnomethodology on the vulnerability of "exercises" , the empiricism of "role play", and the lack of methodology of "recording".

Free Research Field

ソーシャルワーク研究

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究は、社会福祉士養成教育の抽象的限界を打破することを目的とした。既存の社会福祉士養成教育は、教科書を用いた座学が圧倒的に多く、実践現場で求められる専門能力の習得はごく限られた機会に止まってきた。その課題に対して、「いまーここ」における実践を解明するエスノメソドロジーの意図と方法は、極めて有効であり、その効果は、社会福祉士の社会的責任を全うする上で必須な能力であることを明らかとした。

URL: 

Published: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi