• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2022 Fiscal Year Research-status Report

Skills assessment of industrial human resources and TVET curriculum evaluation in Africa

Research Project

Project/Area Number 18KK0062
Research InstitutionNagoya University

Principal Investigator

山田 肖子  名古屋大学, アジア共創教育研究機構(国際), 教授 (90377143)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 高橋 基樹  京都大学, アジア・アフリカ地域研究研究科, 教授 (30273808)
野口 裕之  名古屋大学, 教育発達科学研究科, 名誉教授 (60114815)
近藤 菜月  名古屋大学, 国際開発研究科, 助教 (60827179) [Withdrawn]
内海 悠二  名古屋大学, 国際開発研究科, 准教授 (70824001) [Withdrawn]
島津 侑希  愛知淑徳大学, 交流文化学部, 講師 (80783224)
Otchia Christian  名古屋大学, 国際開発研究科, 准教授 (90761198)
谷口 京子  広島大学, 人間社会科学研究科(国), 准教授 (10773012)
Project Period (FY) 2018-10-09 – 2024-03-31
Keywords産業人材 / 教育評価 / アフリカ研究 / 技能評価 / 非認知的能力 / 知識の社会的構成
Outline of Annual Research Achievements

本研究では、アフリカにおいて、中学校から職業技術教育・訓練(Technical and Vocational Education and Training: TVET)程度の教育歴を有する若手労働者の技能を評価するモジュールを開発している。このモジュールは、教育・訓練の内容と労働者の実際の能力、更には産業界が労働者に期待する能力を対比することを可能にし、それに基づいて、カリキュラムや産業人材育成政策の改革に貢献することを目指している。具体的には、エチオピア、南アフリカ、ガーナの3か国で、縫製業の労働者と雇用者、TVET教員を対象に、質問票・筆記テスト・実技テストによる技能評価を実施してきた。
2018年度には、日本で開発した技能評価モジュールを、事例3ヵ国で実施するためのサンプルテストや、技能評価実施に向けた準備を行った。3か国で行った技能評価の結果に基づき、2019年度は、参加企業や労働者へのフィードバックを行うとともに、縫製業だけでなく、他産業にも適応できるよう、機械工の技能評価モジュールを作成した。2020年度は、コロナ禍により、現地での事業が行えなかったが、その間、事例3か国以外への展開や、非接触的な技能評価が行えるよう、オンラインやタブレットで実施できるシステム開発を行った。2021年2月には、この研究メンバーが中心になって、「途上国の産業人材育成-SDGs時代の知識と技能」(日本評論社)という書籍を刊行した。2022年度は、英文誌International Journal of Educational DevelopmentでSkills for development revisitedのタイトルのもと、特集を組むなど、本研究の成果を中心に仕事の場での知識と技能に関する研究の理論的手法的可能性を示し、分野の意義を広めることに努めた。

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

2: Research has progressed on the whole more than it was originally planned.

Reason

技能評価モジュールの作成、事例3か国での実施とデータ収集、技能評価に参加した個人と雇用企業に対するフィードバックシートの配布、参加国政府や業界団体への報告書の提出、学術論文や書籍の発行など、おおむね予定通り進行している。コロナ禍の期間中に現地調査が遅れたが、その間にオンラインで技能評価を実施するモジュールの開発や、縫製業以外の業種への転用に向けたモジュール開発など、国内作業と現地共同研究者との遠隔作業によって、現地調査ができないことをプラスに転換することができたと考えている。
令和4年度で研究期間が終わる予定であったが、一部支払いが完了しなかった業務委託があり、繰越を余儀なくされた。しかし、そうした手続き上の課題を除いて、内容面では十分な成果を得ている。

Strategy for Future Research Activity

既に令和4年度で主な研究活動は終わっており、一部繰り越した支払いと、研究成果を中心に編集中の英文誌International Journal of Educational Developmentの特集の発行(令和5年6月末の見込み)をもって完了とする。

Causes of Carryover

令和4年度末に支払いを確定するつもりだったオンライン技能評価モジュールの業務委託等の作業が遅れ、年度内に完了しなかった。それ以外は大筋で順調に活動を完了したが、一部の支払いを令和5年度に繰り越した。

  • Research Products

    (17 results)

All 2023 2022 Other

All Journal Article (4 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results,  Open Access: 2 results,  Peer Reviewed: 2 results) Presentation (6 results) (of which Int'l Joint Research: 4 results,  Invited: 2 results) Book (6 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] Knowledge with Sharing and Empathy: Lessons for the IT-Driven Modern World from Views on Knowledge in Africa Oral Culture2022

    • Author(s)
      Yamada, Shoko
    • Journal Title

      International Yearbook of the Philosophy of Education Society of Japan

      Volume: 7 Pages: 44939

    • Open Access
  • [Journal Article] 発信と共感を伴う知識―アフリカ伝統社会での知識観から情報駆動社会への照射―2022

    • Author(s)
      山田肖子
    • Journal Title

      教育哲学研究

      Volume: 125 Pages: 39-45

  • [Journal Article] Differential Effects of Schooling and Cognitive and Noncognitive Skills on Labor Market Outcomes: The Case of the Garment Industry in Ethiopia2022

    • Author(s)
      Yamada, Shoko and Christian Otchia
    • Journal Title

      International Journal of Education and Training

      Volume: 26-1 Pages: 145-162

    • DOI

      10.1111/ijtd.12252

    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] The effects of free primary education in the Democratic Republic of Congo: A difference-in-differences approach2022

    • Author(s)
      Oasis Kodila-Tedika and Christian Otchia
    • Journal Title

      Review of Development Economics

      Volume: 26-4 Pages: 2109-21201

    • DOI

      10.1111/rode.12922

    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Presentation] SDGs時代に求められる新しいスキル(知識基盤社会での問題解決スキル)2023

    • Author(s)
      山田肖子
    • Organizer
      開発分野における教育セミナー
    • Invited
  • [Presentation] ポストコロナにおける学びの変容2023

    • Author(s)
      山田肖子
    • Organizer
      EDU-Portシンポジウム
    • Invited
  • [Presentation] The Impact of Special Economic Zones on Structural Change2022

    • Author(s)
      Otchia, Christian
    • Organizer
      The Japan Society for International Development
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Industrializing Africa: Opportunities and Challenges2022

    • Author(s)
      Otchia, Christian
    • Organizer
      Smart Economic Planning and Industrial Policy
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] New Evidence on Special Economic Zones and Structural Change2022

    • Author(s)
      Otchia, Christian
    • Organizer
      Second Young Scholars Conference on Structural Change and Industrial Policy in Africa?
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Electric battery manufacturing: A game changer for the Democratic Republic of Congo2022

    • Author(s)
      Otchia, Christian
    • Organizer
      25th Annual Conference on Global Economic Analysis
    • Int'l Joint Research
  • [Book] 『持続可能性』言説分析2023

    • Author(s)
      山田肖子
    • Total Pages
      109
    • Publisher
      東信堂
    • ISBN
      479891830X
  • [Book] 「共感と共有を通じた知識形成――アフリカの伝統的口承文化から現代社会への認識論的示唆」松田素二、フランシス・ニャムンジョ、太田至編『アフリカ潜在力が世界を変える:オルタナティブな地球社会のために』2022

    • Author(s)
      山田肖子
    • Total Pages
      462
    • Publisher
      京都大学学術出版会
    • ISBN
      4814004443
  • [Book] Knowledge Sharing: Epistemology Lessons for Modern Culture from Traditional African Oral Culture” in Motoji Matsuda, Itaru Ohta, and Francis Nyamnjoh (Eds). African Potentials: Bricolage, Incompleteness and Lifeness, pp. 157-1812022

    • Author(s)
      Yamada, Shoko
    • Total Pages
      332
    • Publisher
      Langaa Publishing
    • ISBN
      9956552305
  • [Book] “Synchrony and Diachrony of Multiple Comparative Educations: Japanese Language Publications in a Global Academic Field (Chapter 10)” in Robert Arnove, Carlos Torres, and Lauren Misaszek (eds) “Comparative Education: Emergent Trends in the Dialectic of the Global and the Local (5th ed.), pp. 175-1942022

    • Author(s)
      Yamada, Shoko
    • Total Pages
      602
    • Publisher
      Rowman & Littlefield
    • ISBN
      1538145588
  • [Book] “Japan’s Governmental Assistance in TVET for Industrial Human Resource Development: Changing Patterns of JICA’s Project-Based Cooperation,” in Nobuko Kayashima, Kazuo Kuroda, and Yuto Kitamura (eds) Japan’s International Cooperation in Education: History and prospects, pp. 149-170.2022

    • Author(s)
      Yamada, Shoko, Atsushi Tsujimoto, and Yuki Shimazu
    • Total Pages
      365
    • Publisher
      Springer
    • ISBN
      9811668140
  • [Book] “Private Sector-Led Cooperatiion in Industrial Human Resource Development: the Case of the Association for Overseas Technical Cooperation and Sustainable Partnerships (AOTS),” in Nobuko Kayashima, Kazuo Kuroda, and Yuto Kitamura (eds) Japan’s International Cooperation in Education: History and prospects, pp. 171-196.2022

    • Author(s)
      Shimazu, Yuki, Atsushi Tsujimoto, and Shoko Yamada
    • Total Pages
      365
    • Publisher
      Springer
    • ISBN
      9811668140
  • [Remarks] Skills and Knowledge for Youths project website

    • URL

      https://skills-for-development.com/

URL: 

Published: 2023-12-25  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi