• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2009 Fiscal Year Final Research Report

The Effects of Extensive Reading Instruction on Reading Comprehension : Empirical Studies of Japanese EFL Learners

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 19520523
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Foreign language education
Research InstitutionAichi Gakuin University

Principal Investigator

NORO Tadashi  Aichi Gakuin University, 文学部, 教授 (40218376)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) AKAMATSU Nobuhiko  同志社大学, 文学部, 教授 (30281736)
Co-Investigator(Renkei-kenkyūsha) UEDA Tsuneo  愛知学院大学, 文学部, 教授 (40232756)
Research Collaborator SHIRONO Hiroshi  三重県立四日市南高等学校
FUJITA Ken  三重県立飯野高等学校
MATSUI Takahiko  愛知教育大学, 附属名古屋中学校
ISAJI Tsunehisa  岐阜県立多治見高等学校
SEKO Yukihiro  豊田市立猿投中学校
Project Period (FY) 2007 – 2009
Keywords多読指導 / 10分間読み / 読みの流暢さ / 単語認知の自動 / 動機づけ
Research Abstract

Our research group attempted to investigate the effects of 10-minute sustained silent reading (SSR) in class on junior and senior high school learners' reading fluency and motivation. Several studies in our program found that 10-minute SSR improved reading speed and reading fluency significantly, but not their reading comprehension. It is also found in one study through the factor analysis of the questionnaire that the factor integrative intellectual motivation appeared after extensive reading sessions, and both intrinsic-oriented and extrinsic-oriented motivation was enhanced by extensive reading. From the with-in subject analysis, higher-ability students tended to enhance their intrinsic motivation, whereas lower-ability students read extensively with class-related extrinsic motivation.
We also developed three types of computer-based word recognition test : (a) Japanese as prime words, English as target words, (b) pictures as prime stimuli, English as target words, (c) collocations. After some revisions, this test will be used to distinguish between speedup and automatization by measuring reaction time.

  • Research Products

    (16 results)

All 2010 2009 2008

All Journal Article (5 results) (of which Peer Reviewed: 5 results) Presentation (10 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] The effects of 10-minute sustained silent reading on junior high school learners' reading fluency and motivation2010

    • Author(s)
      Matsui, T., Noro, T.
    • Journal Title

      ARELE 21

      Pages: 71-80

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] The effects of 10-minute extensive reading on the reading speed, comprehension and motivation of Japanese high school EFL learners.2009

    • Author(s)
      Fujita, K., Noro, T.
    • Journal Title

      ARELE 20

      Pages: 21-30

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 10分間読多読における動機づけを高める学習者支援のありかたを求めて2009

    • Author(s)
      城野博志
    • Journal Title

      中部地区英語教育学会 第39号

      Pages: 283-290

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 中学校における10分間読みの効果-読解力と動機づけの観点から-2008

    • Author(s)
      松井孝彦
    • Journal Title

      中部地区英語教育学会 第38号

      Pages: 15-22

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 中学・高校生に対する10分間多読の効果2008

    • Author(s)
      野呂忠司
    • Journal Title

      中部地区英語教育学会 第38号

      Pages: 461-468

    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 10分間多読による、高校生のリーディングに対する動機づけの高揚と流暢な読解力の育成-学習動機を高める学習者支援のあり方を求めて2009

    • Author(s)
      城野博志
    • Organizer
      第39回中部地区英語教育学会静岡大会
    • Place of Presentation
      常葉学園大学
    • Year and Date
      2009-06-28
  • [Presentation] 読解における単語認知の働き2009

    • Author(s)
      野呂忠司
    • Organizer
      第39回中部地区英語教育学会静岡大会
    • Place of Presentation
      常葉学園大学
    • Year and Date
      2009-06-27
  • [Presentation] 10分間多読が読みの流暢さと動機に与える影響2008

    • Author(s)
      城野博志、野呂忠司
    • Organizer
      第34回全国英語教育学会東京大会
    • Place of Presentation
      昭和女子大学
    • Year and Date
      2008-08-10
  • [Presentation] 中学・高校生に対する10分間多読の効果, 課題研究フォーラム「多読を科学する:第二言語としての英語学習における効用」2008

    • Author(s)
      野呂忠司
    • Organizer
      第34回全国英語教育学会東京大会
    • Place of Presentation
      昭和女子大学
    • Year and Date
      2008-08-09
  • [Presentation] 日本人高校生の多読が読解力・動機に及ぼす影響-10分間読みによる初期効果の検証2008

    • Author(s)
      藤田賢、野呂忠司
    • Organizer
      第34回全国英語教育学会東京大会
    • Place of Presentation
      昭和女子大学
    • Year and Date
      2008-08-09
  • [Presentation] シンポジューム「英語リーディングにおける流暢性をいかに高めるか:理論と実践の統合」「多読指導の理論と実践」2008

    • Author(s)
      野呂忠司
    • Organizer
      第49回LET全国研究大会
    • Place of Presentation
      流通科学大学
    • Year and Date
      2008-08-09
  • [Presentation] 高校生に対する10分間多読の実践とその効果:1年目の取組から2008

    • Author(s)
      伊佐地恒久
    • Organizer
      英語授業研究学会設立20周年記念第21回全国大会
    • Place of Presentation
      大阪成蹊大学
    • Year and Date
      2008-08-09
  • [Presentation] 10分間多読における高校生のリーディングに対する動機づけ高揚と流暢な読解力の関係2008

    • Author(s)
      城野博志、野呂忠司
    • Organizer
      第35回全国英語教育学会鳥取大会
    • Place of Presentation
      鳥取大学
    • Year and Date
      2008-08-09
  • [Presentation] 中学校における10分間読みの効果:読解力・読解速度・読解効率と動機づけの観点から2008

    • Author(s)
      松井孝彦, 野呂忠司
    • Organizer
      第35回全国英語教育学会鳥取大会
    • Place of Presentation
      鳥取大学
    • Year and Date
      2008-08-09
  • [Presentation] 中学校における10分間読みの効果-読解力と動機づけの観点から-2008

    • Author(s)
      松井孝彦
    • Organizer
      第38回中部地区英語教育学会長野大会
    • Place of Presentation
      清泉女学院大学・短期大学
    • Year and Date
      2008-06-28
  • [Book] 研究成果報告書『多読指導が英語力向上と英語学習の動機づけに及ぼす影響:中・高・大学生への実証研究』2010

    • Author(s)
      野呂忠司(編著)

URL: 

Published: 2011-06-18   Modified: 2016-04-21  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi