2009 Fiscal Year Self-evaluation Report
Research on curriculum development about the multi-cultural society in the United States home economics standards.
Project/Area Number |
19530814
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Research Field |
Education on school subjects and activities
|
Research Institution | Okayama University |
Principal Investigator |
SATO Sono Okayama University, 大学院・教育学研究科, 教授
|
Project Period (FY) |
2007 – 2010
|
Keywords | 米国 / 家庭科 / スタンダード / カリキュラム |
Research Abstract |
本研究は、わが国の家庭科の抱える根本問題である「家庭科の本質」とそれを達成するための「カリキュラム編成論」を明らかにするため、1980年代以降、若者の学力低下を克服するために行われた米国教育改革の結果、誕生した家庭科のNational Standardsと、それに基づいて開発された各州の多様なCurriculum Standardsの収集と分析を通して、教科としての家庭科を構築するための教科論とそれを具体化するカリキュラム編成論を探求することを目的とするものである。
|