• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2008 Fiscal Year Final Research Report

Directionality of Systematic Information Education added the Creativeness that introduced "A Bloom theory" and structuralization of knowledge

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 19530837
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionKawamura Gakuen Woman's University

Principal Investigator

MOTOMURA Takenori  Kawamura Gakuen Woman's University, 教育学部, 教授 (70239581)

Project Period (FY) 2007 – 2008
Keywords情報教育 / 評価理論 / 創造性 / カリキュラム / ブルーム
Research Abstract

The comparative study of knowledge, understanding about the information education, and an affective side was carried out with the students of technical high schools in Japan (Kanto area), Chinese(Dalian)and South Korea (Cheongju city).
The investigation also included general schools. As a result of the investigation, though the intelligibility of the technical high school students of Japan was higher than that of the general high school students of Japan in terms of "the scientific understanding of the information" which is the important element to attain the goal of the information education (information literacy), Korean students showed higher intelligibility than Japanese students no matter whether they were from general high schools or technical high schools.
It was suggested that the curriculum revision about the information education of Japan was necessary.
The examination of the evaluation items of this research was based upon the following theories, that is, B.S. Bloom, et al's education evaluation theory (taxonomy of educational objectives) that examined 'cognitive, psychomotor, and affective' fields closely, and Pellegrino's evaluation theory's three goals, 'evaluation of learners, improvement of teaching processes, and evaluation of learning programs,' and three theoretical outlines of 'cognition, observation, and interpretation,' and thus the investigation was carried out paying attention to its objectivity.

  • Research Products

    (16 results)

All 2010 2009 2008 2007

All Journal Article (5 results) Presentation (10 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 日本・韓国の工業高校情報教育の比較研究,-工業高校と普通高校の実践現状を通して-2010

    • Author(s)
      本村猛能・山本利一・工藤雄司・森山潤・角和博
    • Journal Title

      日本工業技術教育学会誌 第15巻1号

      Pages: 1-10

  • [Journal Article] 知識の構造化から見た情報教育のカリキュラム評価,-ものづくりカリキュラムの体系化を目指して-2008

    • Author(s)
      本村猛能・工藤雄司
    • Journal Title

      日本教育情報学会誌 第13巻1号

      Pages: 22-35

  • [Journal Article] 論理回路教材による情報教育の実践・評価とものづくりとの関連2008

    • Author(s)
      本村猛能・内桶誠二
    • Journal Title

      日本工業技術教育学会誌 第14巻1号

      Pages: 14-20

  • [Journal Article] A comparison of student knowledge and attitude related to information technology between Japan and Korea2008

    • Author(s)
      Jun Moriyama・Kazuhiro Sumi・Takenori Motomura・Toshikazu Yamamoto・Yuji Kudo・Kim Jinso
    • Journal Title

      5th Biennial International Conference on Technology, Griffith University Griffith Institute

  • [Journal Article] 高大連携体系的情報教育と教科「情報」の関連及びカリキュラムの方向性2007

    • Author(s)
      本村猛能・工藤雄司
    • Journal Title

      日本教育情報学会誌 第23巻2号

      Pages: 49-60

  • [Presentation] 日本・韓国・中国の情報教育カリキュラム実践内容の比較研究2009

    • Author(s)
      本村猛能・山本利一・工藤雄司
    • Organizer
      日本産業技術教育学会
    • Place of Presentation
      埼玉大学にて
    • Year and Date
      2009-11-28
  • [Presentation] 情報教育における「情報の科学的理解」の方向性2009

    • Author(s)
      工藤雄司・本村猛能・島田和典
    • Organizer
      日本産業技術教育学会
    • Place of Presentation
      埼玉大学にて
    • Year and Date
      2009-11-28
  • [Presentation] 日本と韓国の工業高校における情報教育の実践現状の比較検討2009

    • Author(s)
      本村猛能・山本利一・工藤雄司・森山潤・角和博
    • Organizer
      日本工業技術教育学会
    • Place of Presentation
      拓殖大学にて
    • Year and Date
      2009-07-12
  • [Presentation] 体系的な情報教育の方向性と知識の構造化2008

    • Author(s)
      本村猛能・工藤雄司・山本利一・森山潤・角和博
    • Organizer
      日本教育情報学会
    • Place of Presentation
      大妻女子大学にて
    • Year and Date
      2008-08-20
  • [Presentation] 情報教育における「情報の科学的理解」の在り方,-論理回路教材の実践を通して-2008

    • Author(s)
      工藤雄司・本村猛能
    • Organizer
      日本教育情報学会
    • Place of Presentation
      大妻女子大学にて
    • Year and Date
      2008-08-20
  • [Presentation] ブルーム理論を導入した情報教育のものづくりカリキュラムの検討2008

    • Author(s)
      本村猛能・工藤雄司
    • Organizer
      日本工業技術教育学会
    • Place of Presentation
      拓殖大学にて
    • Year and Date
      2008-07-13
  • [Presentation] 論理回路教材による実践とブルーム・ペレグリーノ理論による評価2008

    • Author(s)
      本村猛能・工藤雄司
    • Organizer
      日本工業技術教育学会
    • Place of Presentation
      拓殖大学にて
    • Year and Date
      2008-07-13
  • [Presentation] ブルーム理論を導入した情報教育のものづくりカリキュラムの検討2007

    • Author(s)
      本村猛能・工藤雄司・内桶誠二・角和博・森山潤
    • Organizer
      日本工業技術教育学会
    • Place of Presentation
      大阪電気通信大学
    • Year and Date
      20070700
  • [Presentation] ものづくりを柱とした情報教育における論理回路学習の教材構成2007

    • Author(s)
      工藤雄司・本村猛能
    • Organizer
      日本工業技術教育学会
    • Place of Presentation
      大阪電気通信大学
    • Year and Date
      20070700
  • [Presentation] 評価理論の変遷過程を踏まえた体系的な情報教育の方向性2007

    • Author(s)
      本村猛能・工藤雄司・角和博・山本利一・森山潤
    • Organizer
      日本教育情報学会
    • Place of Presentation
      常磐大学にて
    • Year and Date
      2007-08-22
  • [Book] 人間力を高める情報教育2007

    • Author(s)
      本村猛能・山本利一・森山潤・角和博・工藤雄司
    • Publisher
      学術図書出版

URL: 

Published: 2011-06-18   Modified: 2016-04-21  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi