• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2009 Fiscal Year Final Research Report

Practical training at a special-needs high school using a university's resources

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 19530861
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Special needs education
Research InstitutionGunma University

Principal Investigator

MATSUDA Tadashi  Gunma University, 教育学部, 教授 (60099942)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) KANAZAWA Takayuki  群馬大学, 教育学部, 准教授 (50323324)
HARA Michiko  群馬大学, 教育学部, 教授 (60096625)
MUROI Miya  群馬大学, 教育学部, 講師 (70339240)
UEDA Yukumi  東京福祉大学, 社会福祉学部, 准教授 (50309639)
YOSHINO Hiroyuki  群馬大学, 教育学部, 准教授 (60438637)
SHIMODA Hironobu  群馬大学, 教育学部, 准教授 (80364735)
Research Collaborator KITAZUME Maki  , しろがね学園指導員
TATEISHI Nobuaki  群馬大学, 教育学部, 学部生
SHIROTA Kenji  群馬大学, 教育学部・附属特別支援学校, 教諭
OKADA Akiko  群馬大学, 教育学部・附属特別支援学校, 教諭
IGUSA Masayuki  群馬大学, 教育学部・附属特別支援学校, 教諭
Project Period (FY) 2007 – 2009
Keywords大学 / 就労支援 / 現場実習 / 特別支援学校 / 学生ジョブコーチ / 作業能力評価
Research Abstract

In the present study, we conducted a practical investigation to propose a more effective method of support for the transition of intellectually disabled individuals to the workplace by using our university's resources in practical training at our affiliated special-needs high school. Practical research was mainly conducted on the following four areas : 1) Support for practical training at a family restaurant within the prefecture. 2) Support for practical training at the university's student cafeteria. 3) Support for practical training at the university's staff cafeteria (operated by a social welfare corporation). 4) Assistance with clerical work at the university by intellectually disabled individuals. The above achievements suggest that use of the university's human and material resources provides effective opportunities for intellectually disabled students, who require additional support for general employment, to acquire the ability to adapt to the workplace.

  • Research Products

    (7 results)

All 2010 2009 2008 2007

All Journal Article (5 results) (of which Peer Reviewed: 3 results) Presentation (2 results)

  • [Journal Article] 知的障害生徒における現場実習に向けたアセスメント―一般職業適性検査活用による現場実習プロフィール―2010

    • Author(s)
      霜田浩信, 岡田明子, 金澤貴之, 松田直
    • Journal Title

      群馬大学教育学部紀要 人文・社会科学編 第59巻

      Pages: 113-124

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 大学の資源を活用した現場実習のあり方に関する実践的研究―学内レストランでの聾重複障害者の実習の事例から―2009

    • Author(s)
      立石宣暁, 金澤貴之, 松田直
    • Journal Title

      群馬大学教育実践研究 第26号

      Pages: 101-106

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 知的障害特別支援学校における現場実習の新たな取組2008

    • Author(s)
      城田謙司, 金澤貴之, 北爪麻紀
    • Journal Title

      群馬大学教育学部・附属共同研究報告書

      Pages: 87-89

  • [Journal Article] 職場で職員に報告をする、職員から指示を受ける2008

    • Author(s)
      北爪麻紀
    • Journal Title

      障害児教育学研究 11巻、2号

      Pages: 44-48

  • [Journal Article] 大学の資源を活用した障害者雇用に関する一考察2008

    • Author(s)
      原美智子, 金澤貴之, 松田直
    • Journal Title

      群馬大学教育学部紀要 人文・社会科学編 第57巻

      Pages: 141-150

    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 大学の資源を活用した現場実習のあり方に関する実践的検討―社会福祉法人が運営する学内レストランでの聾重複障害者の実習の事例から―2008

    • Author(s)
      金澤貴之, 松田直
    • Organizer
      日本特殊教育学会第46回大会、ポスター発表
    • Place of Presentation
      米子コンベンションセンター Big Ship
    • Year and Date
      2008-09-21
  • [Presentation] 現場実習における従業員への働きかけの在り方に関する考察―従業員の共感的な理解を得るための障害特性についての説明に注目して―2007

    • Author(s)
      北爪麻紀, 金澤貴之, 松田直
    • Organizer
      日本特殊教育学会第45回大会、ポスター発表
    • Place of Presentation
      神戸国際会議場
    • Year and Date
      2007-09-24

URL: 

Published: 2011-06-18   Modified: 2016-04-21  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi