• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2009 Fiscal Year Final Research Report

Outdoor Advertising Design Guidline for Advertising-streetscape

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 19560607
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Town planning/Architectural planning
Research InstitutionUniversity of Tsukuba

Principal Investigator

NISHIKAWA Kiyoshi  University of Tsukuba, 大学院・人間総合科学研究科, 教授 (80114114)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) YAMAMOTO Sari  筑波大学, 大学院・人間総合科学研究科, 准教授 (90300029)
YANASE Tetsuo  広島国際大学, 心理科学部, 教授 (30072549)
INOUE Seiya  筑波技術大学, 産業技術学部, 准教授 (80389717)
KIM Sangtae  筑波大学, 大学院・図書館情報メディア研究科, 講師 (30400659)
Project Period (FY) 2007 – 2009
Keywords都市計画・建築計画 / 国土整備 / 環境調和型都市基盤整備・建築 / 屋外広告 / シェアードスペース
Research Abstract

To improve the Japanese streetscape which outdoor advertisement take much spaces, we consider the streetscape with outdoor advertisement as'Advertising-streetscape' and clarified the conditions of outdoor advertisement that contribute to the beauty of the streetscape and meet the requirement of the adverpsing function. Through the street surveys and the simulation, conclusions are following : (1) Size, shape and height needs to be unified. (2) Rooftop billboard should be forbidden. (3) For the shops, small symbol signs at low level are recommended. (4) Posters should be converged on the poster-column. (5) Temporary advertisement needs to be used carefully. (6) It is useful to learn from the Japanese traditional streetscape. (7) Wrapping advertisements should be controlled by the numer and quantity.

  • Research Products

    (12 results)

All 2009 2008 2007

All Journal Article (10 results) Presentation (2 results)

  • [Journal Article] 道路標識撤去と交通安全-シェアードスペース-2009

    • Author(s)
      西川潔
    • Journal Title

      サインズインジャパン 133

      Pages: 50-53

  • [Journal Article] 深〓市の屋外広告と広告景観に関する実態2009

    • Author(s)
      山本早里・西川潔
    • Journal Title

      サインズインジャパン 132

      Pages: 54-57

  • [Journal Article] 中国 (広州市) の屋外広告に関する法律と実態2009

    • Author(s)
      西川潔・山本早里
    • Journal Title

      サインズインジャパン 131

      Pages: 54-57

  • [Journal Article] サインにおけるカラーユニバーサルデザイン-各国の指針と事例を通じて-2008

    • Author(s)
      山本早里
    • Journal Title

      日本色彩学会誌 32(1)

      Pages: 25-30

  • [Journal Article] ソウル市屋外広告物ガイドライン-類型別ガイドライン-2008

    • Author(s)
      西川潔・LEE Eun-jin
    • Journal Title

      SIGNS IN JAPAN 129

      Pages: 38-43

  • [Journal Article] デザイン戦略都市ソウル-広告景観ガイドライン-2008

    • Author(s)
      西川潔・LEE Eun-jin
    • Journal Title

      SIGNS IN JAPAN 128

      Pages: 34-40

  • [Journal Article] ミュンヘン市の広告景観2008

    • Author(s)
      西川潔・山本早里
    • Journal Title

      SIGNS IN JAPAN 127

      Pages: 46-51

  • [Journal Article] viscom2007視覚伝達国際トレードフェアとデュッセルドルフ/ケルンの屋外広告2008

    • Author(s)
      西川潔・山本早里
    • Journal Title

      SIGNS IN JAPAN 126

      Pages: 46-51

  • [Journal Article] ローマ市の屋外広告から古代マイルストーンまで2007

    • Author(s)
      西川潔
    • Journal Title

      SIGNS IN JAPAN 125

      Pages: 44-49

  • [Journal Article] ウィーン市と屋外広告2007

    • Author(s)
      西川潔
    • Journal Title

      SIGNS IN JAPAN 124

      Pages: 38-43

  • [Presentation] つくば市サイン-サインガイドラインから実施デザインまで-2008

    • Author(s)
      山本早里
    • Organizer
      アジア造形基礎学会
    • Place of Presentation
      台湾科学技術大学中華民国
    • Year and Date
      2008-12-06
  • [Presentation] 屋外広告コントロールに関する研究-シンガポール・香港・清渓川周辺の商業地域を中心として-2007

    • Author(s)
      Lee Eunjin, 山本早里, 西川潔
    • Organizer
      デザイン学研究
    • Place of Presentation
      浜松
    • Year and Date
      2007-06-23

URL: 

Published: 2011-06-18   Modified: 2016-04-21  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi