• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2021 Fiscal Year Annual Research Report

International Comparative Study on the Universalization and Disparities of Education in African and Asian Countries

Research Project

Project/Area Number 19H00620
Research InstitutionOsaka University

Principal Investigator

澤村 信英  大阪大学, 大学院人間科学研究科, 教授 (30294599)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 坂口 真康  兵庫教育大学, 学校教育研究科, 講師 (00819427)
利根川 佳子  早稲田大学, 社会科学総合学術院, 専任講師 (10608186)
清水 貴夫  京都精華大学, 国際文化学部, 准教授 (10636517)
興津 妙子  大妻女子大学, 文学部, 教授 (20772784)
大塲 麻代  帝京大学, 外国語学部, 准教授 (30578828)
日下部 達哉  広島大学, IDEC国際連携機構:CICE, 准教授 (70534072)
小原 優貴  お茶の水女子大学, 基幹研究院, 特別研究員(RPD) (70738723)
園山 大祐  大阪大学, 大学院人間科学研究科, 教授 (80315308)
牧 貴愛  広島大学, 人間社会科学研究科(国), 准教授 (80610906)
川口 純  筑波大学, 人間系, 准教授 (90733329)
Project Period (FY) 2019-04-01 – 2023-03-31
Keywords教育社会学 / 国際開発学 / 地域研究 / 教育格差 / アフリカ / アジア
Outline of Annual Research Achievements

研究の全体目的は、初等・中等教育の普遍化が進展する一方で、種々の国内格差が生起している現実において、その普遍化と格差の構造を解明することである。より具体的には、次の3つの研究目的を設定し、段階的に実行する。①教育の普遍化が進展するなかでの格差の類型化と社会構造の把握、②教育格差を是正するための政策・実践例の抽出と成功要因・課題・発展性の分析、③政策的示唆・含意、実践上の課題の整理、および公正で質の高い教育提供モデルの検討。
2021年度(第3年度)は、展開段階後期として、目標をより絞り込んだ現地調査あるいは合同調査を行い、教育格差への対応策とその問題点、発展性等を整理・分析を踏まえ、政策的示唆・含意や実践上の課題を整理し、低所得国を念頭に置いた教育提供モデルの検討を始める予定であった。しかしながら、新型コロナウイルス感染症拡大により引き続き海外渡航が制限され、研究発表の機会である国内外の学術大会も、中止されることが多かった。したがって、2021年度に計画していた活動の多くは、2022年度まで延期せざるを得なかった。
そのような厳しい状況であったが、全研究期間にわたる成果を取りまとめるべく、2023年に書籍を上梓する準備を行ってきた。多様な社会、様々な教育の発展段階において、教育と格差をめぐって、いかなる課題があるのか、それぞれの担当者が得意とするテーマと研究方法であぶり出せるように原稿の整理、相互に内容の検討を行ってきた。また、合同調査として、2023年3月にケニアにおいて4名で実施することができた。この成果は、『アフリカ教育研究』誌(13号、2023年12月発行予定)において、特集を組み、公表する予定である。

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

2: Research has progressed on the whole more than it was originally planned.

Reason

新型コロナウイルス感染症が拡大し海外渡航が制限され、新しいフィールドデータを得ることが厳しかったが、日本国内での分析作業、補足データの収集などにより、リカバーできるように努めた。

Strategy for Future Research Activity

2022年半ばより海外渡航制限が緩和され、遅れていたフィールド調査に取り組む。

  • Research Products

    (40 results)

All 2023 2022

All Journal Article (12 results) (of which Int'l Joint Research: 4 results,  Peer Reviewed: 8 results,  Open Access: 7 results) Presentation (24 results) (of which Int'l Joint Research: 8 results) Book (4 results)

  • [Journal Article] Equity issues in the provision of online learning during the Covid-19 pandemic in Kenya2023

    • Author(s)
      Malenya Francis Likoye、Ohba Asayo
    • Journal Title

      Journal of International Cooperation in Education

      Volume: 25 Pages: 96~107

    • DOI

      10.1108/JICE-12-2022-0047

    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Low-fee private preschools as the symbol of imagined ‘modernity’? Parental perspectives on early childhood care and education (ECCE) in an urban informal settlement in Zambia2023

    • Author(s)
      Okitsu Taeko、Edwards D. Brent、Mwanza Peggy、Miller Scott
    • Journal Title

      International Journal of Educational Development

      Volume: 97 Pages: 102723~102723

    • DOI

      10.1016/j.ijedudev.2022.102723

    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] ケニアのキベラスラムにおける無資格教員と低学費私立学校の関係ー教員の生活戦略に着目してー2023

    • Author(s)
      長野優希
    • Journal Title

      未来共創

      Volume: 10 Pages: 43-76

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] グローバル・サウスからみたインクルーシブ教育の課題2022

    • Author(s)
      大塲 麻代
    • Journal Title

      アフリカ教育研究

      Volume: 13 Pages: 12~21

    • DOI

      10.50919/africaeducation.13.0_12

    • Open Access
  • [Journal Article] マラウイのインクルーシブ教育ー導入過程における課題と今後の展望2022

    • Author(s)
      川口 純
    • Journal Title

      アフリカ教育研究

      Volume: 13 Pages: 22~29

    • DOI

      10.50919/africaeducation.13.0_22

    • Open Access
  • [Journal Article] 障害のある子どものためのインクルーシブ教育の実践と課題―エチオピアにおける「特別学級を基盤とした通常学級」を事例として2022

    • Author(s)
      利根川 佳子
    • Journal Title

      アフリカ教育研究

      Volume: 13 Pages: 30~41

    • DOI

      10.50919/africaeducation.13.0_30

    • Open Access
  • [Journal Article] The Transition of African Students in China from University Education to Work: Focusing on Labor Policies and Employment Cases of International Students2022

    • Author(s)
      Luo, Fangzhou
    • Journal Title

      Africa Educational Research Journal

      Volume: 13 Pages: 67~78

    • DOI

      10.50919/africaeducation.13.0_67

    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Low-fee private schools for early childhood care and education: Insights from Zambia in the context of economic globalisation2022

    • Author(s)
      Edwards D. Brent、Okitsu Taeko、Mwanza Peggy
    • Journal Title

      International Review of Education

      Volume: 68 Pages: 897~910

    • DOI

      10.1007/s11159-023-09985-x

    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Effects of including refugees in local government schools on pupils’ learning achievement: Evidence from West Nile, Uganda2022

    • Author(s)
      Sakaue Katsuki、Wokadala James
    • Journal Title

      International Journal of Educational Development

      Volume: 90 Pages: 102543~102543

    • DOI

      10.1016/j.ijedudev.2021.102543

    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Emerging inequality in Kenyan secondary schools: Dilemmas of educational expansion and quality improvement2022

    • Author(s)
      Ogawa, Miku
    • Journal Title

      PROSPECTS

      Volume: 52 Pages: 453~468

    • DOI

      10.1007/s11125-022-09627-4

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] タイの防災教育に関する予備的検討2022

    • Author(s)
      牧 貴愛、竹内 裕希子、坂田 のぞみ
    • Journal Title

      広島大学大学院人間社会科学研究科紀要. 教育学研究

      Volume: 3 Pages: 275~279

    • DOI

      10.15027/53403

    • Open Access
  • [Journal Article] Inclusive Education Focusing on Children with Hearing Impairment in Ethiopia: Local Response to the International Agenda2022

    • Author(s)
      Tonegawa, Yoshiko
    • Journal Title

      Nilo-Ethiopian Studies

      Volume: 27 Pages: 1~18

    • DOI

      10.11198/niloethiopian.27.a01

    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] Internationalization of higher education (IHE) at home in India: proactive policy shift, institutional efforts and emerging concerns2023

    • Author(s)
      Ohara, Y. and Choudhury, P.
    • Organizer
      67th Annual Meeting of the Comparative and International Education Society (Online)
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] ケニアのキベラスラムにおける無資格教員と低学費私立学校の関係ー教員の生活戦略に着目してー2023

    • Author(s)
      長野優希
    • Organizer
      第63回アジア教育研究会(京都大学)
  • [Presentation] Diffusion of inclusive education concept as a norm of educational policy in developing countries: A Case of Malawi2023

    • Author(s)
      Kawaguchi Jun, Kuroda Kazuo
    • Organizer
      67th Annual Meeting of the Comparative and International Education Society (Online)
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Local Response to the International Agenda: The Case of Inclusive Education for Children with Hearing Impairment in Ethiopia2023

    • Author(s)
      Yoshiko Tonegawa
    • Organizer
      67th Annual Meeting of the Comparative and International Education Society (Online)
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 障がいのある子どもの学校教育-グローバル・サウスからみたインクルーシブ教育の課題2022

    • Author(s)
      大塲麻代
    • Organizer
      国際開発学会第33回全国大会(明治大学)
  • [Presentation] インドにおける出稼ぎ労働者の子どもの教育ー保護者の多様な学校選択に着目して2022

    • Author(s)
      宮村侑樹
    • Organizer
      国際開発学会第33回全国大会
  • [Presentation] ケニアにおける基礎教育無償・義務化の実態―なぜ初等学校修了後に中等学校へ進学できないのか―2022

    • Author(s)
      澤村信英
    • Organizer
      アフリカ教育学会第30回大会(鹿児島女子短期大学)
  • [Presentation] ケニアの中等学校における学校放火事件―判例集の証言からみる放火の原因と特徴―2022

    • Author(s)
      小川未空
    • Organizer
      アフリカ教育学会第30回大会(鹿児島女子短期大学)
  • [Presentation] タイにおける「教育イノベーション地区」に関する予備的考察2022

    • Author(s)
      牧貴愛
    • Organizer
      日本比較教育学会第58回大会
  • [Presentation] コロナ禍にある低学費私立学校の運営と生徒の生活―ケニア・ナイロビのスラムに暮らし働く教師の観察記録の分析―2022

    • Author(s)
      澤村信英
    • Organizer
      アフリカ教育学会第29回大会(早稲田大学、オンライン)
  • [Presentation] 中国におけるアフリカ人留学生の進路選択とキャリア計画―浙江師範大学における留学形態に着目して2022

    • Author(s)
      羅方舟
    • Organizer
      日本比較教育学会第58回大会
  • [Presentation] Are highly educated Ghanaian students in China willing to return to their home country after graduation?2022

    • Author(s)
      Fangzhou Luo
    • Organizer
      アフリカ教育学会第30回大会
  • [Presentation] Career Choices of Ghanian students in China and Their Intention of Homeland Return: Focusing on Highly Educated Talents2022

    • Author(s)
      Fangzhou Luo
    • Organizer
      International Education Development Forum (IEDF) 2022
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Migration and education for children of migrant workers in India: Focusing on parents’ various school choices2022

    • Author(s)
      Yuki MIYAMURA
    • Organizer
      International Education Development Forum 2022
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Citizenship education and Malagasy philosophy: An analysis of the Malagasy literature and culture subject in upper secondary school2022

    • Author(s)
      Rasolonaivo, Andriamanasina Rojoniaina
    • Organizer
      30th Japan Society for Africa Educational Research Conference, Kagoshima Women’s College
  • [Presentation] Preparing for School to Work Transition under Secondary Education Expansion in Low-Income Areas in Kenya: Final Year Students’ Work Aspirations and Parental Involvement2022

    • Author(s)
      Andriariniaina, Fanantenana Rianasoa
    • Organizer
      30th Japan Society for Africa Educational Research Conference, Kagoshima Women’s College
  • [Presentation] 無資格教員にとっての低学費私立校の存在意義―ケニアのキベラスラムを事例に2022

    • Author(s)
      長野優希
    • Organizer
      アフリカ教育学会第30回大会(鹿児島女子短期大学)
  • [Presentation] Inequalities in learning engagement during the COVID induced school closures in Uganda2022

    • Author(s)
      Sakaue, Katsuki
    • Organizer
      日本比較教育学会第58回大会(北海道・東北地区、オンライン)
  • [Presentation] Determinants of access to learning opportunities among primary school-aged children amid the COVID-19 pandemic: Evidence from Uganda2022

    • Author(s)
      Sakaue, Katsuki
    • Organizer
      The 66th annual conference of the Comparative and International Education Society, Minneapolis
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] The role of low-cost private secondary schools in rural Kenya under the ‘Free Secondary Education Policy2022

    • Author(s)
      Ogawa, Miku
    • Organizer
      The 66th annual conference of the Comparative and International Education Society, Minneapolis
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] National Agenda for ICT in Education: A Comparative Analysis between South Africa and Japan2022

    • Author(s)
      Nozomi Sakata, Masayasu Sakaguchi, Asami Shimoda, Takayoshi Maki
    • Organizer
      The 29th Japan Society for Africa Educational Research Conference
  • [Presentation] State Involvement in TeacherEducation in Thailand: A Japanese Thai education researchers’ perspective2022

    • Author(s)
      Takayoshi Maki
    • Organizer
      国際タイ学会第14回大会(京都大学、オンライン)
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] アフリカの教師教育者に求められる条件―マラウイ・ザンビアの比較研究―2022

    • Author(s)
      牧 貴愛、下田 旭美、塚脇 涼太
    • Organizer
      日本教育学会第81回大会
  • [Presentation] エチオピアとマラウイーインクルーシブ教育受容と課題ー2022

    • Author(s)
      利根川佳子、川口純,、大塲麻代
    • Organizer
      アフリカ教育学会第29回大会 公開特別セッション
  • [Book] 「ケニアの学校―公教育を支えるスラム内の低学費私立学校」二宮 皓(編)『世界の学校―グローバル化する教育と学校生活のリアル』(150-157頁)2023

    • Author(s)
      澤村信英
    • Total Pages
      264
    • Publisher
      学事出版
    • ISBN
      9784761929077
  • [Book] 「イスラーム教育の再創造―ブルキナファソのイスラーム教育を事例として」藏本龍介(編)『宗教組織の人類学』(215-258頁)2023

    • Author(s)
      清水貴夫
    • Total Pages
      350
    • Publisher
      法藏館
    • ISBN
      9784831856517
  • [Book] Diffusion of inclusive education in developing countries: Malawi (Chapter 7). In P. Bacon, M. Chiba and F. Ponjaert, The Sustainable Development Goals: Diffusion and contestation in Asia and Europe2023

    • Author(s)
      Kawaguchi Jun, Kuroda Kazuo
    • Total Pages
      206
    • Publisher
      Routledge
    • ISBN
      9781032072180
  • [Book] Sustainable Development Disciplines for Humanity: Breaking down the 5Ps-People, Planet, Prosperity, Peace, and Partnerships. Sustainable Development Goals Series2023

    • Author(s)
      Urata, Shujiro, Kuroda, Kazuo, Tonegawa, Yoshiko (eds)
    • Total Pages
      187
    • Publisher
      Springer
    • ISBN
      9789811948619

URL: 

Published: 2023-12-25  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi