2023 Fiscal Year Final Research Report
International Comparative Study on the Universalization and Disparities of Education in African and Asian Countries
Project/Area Number |
19H00620
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (A)
|
Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Review Section |
Medium-sized Section 9:Education and related fields
|
Research Institution | Osaka University |
Principal Investigator |
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
坂口 真康 兵庫教育大学, 学校教育研究科, 講師 (00819427)
利根川 佳子 早稲田大学, 社会科学総合学術院, 准教授 (10608186)
清水 貴夫 京都精華大学, 国際文化学部, 准教授 (10636517)
興津 妙子 大妻女子大学, 文学部, 教授 (20772784)
大塲 麻代 帝京大学, 外国語学部, 准教授 (30578828)
日下部 達哉 広島大学, IDEC国際連携機構:CICE, 教授 (70534072)
小原 優貴 お茶の水女子大学, 基幹研究院, 特別研究員(RPD) (70738723)
園山 大祐 大阪大学, 大学院人間科学研究科, 教授 (80315308)
牧 貴愛 広島大学, 人間社会科学研究科(国), 准教授 (80610906)
川口 純 筑波大学, 人間系, 准教授 (90733329)
坂上 勝基 神戸大学, 国際協力研究科, 准教授 (80779299)
小川 未空 大阪大学, 大学院人間科学研究科, 助教 (40848610)
|
Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2023-03-31
|
Keywords | 教育社会学 / 比較教育学 / 国際開発学 / 発展途上国 / 教育普遍化 / 教育格差 / アフリカ |
Outline of Final Research Achievements |
The purpose of this study was to explore the reality and structure of disparities and inequalities while universalization of primary and secondary education has progressed. We principally did qualitative research to grasp the realities of people involved in education in African and Asian countries. Main research results are, in addition to those of individual field studies, the reconsideration of disparities/inequalities from multiple perspectives particularly based on international comparisons and the investigation of the issues involved in disparities/inequalities through the global pandemic of COVID-19.
|
Free Research Field |
比較国際教育学
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究の成果は、「途上国」「先進国」あるいは「日本」というような、各国の経済レベルにより対象国を分類し、教育を俯瞰するのではなく、共通の課題として、各国で起こっている格差の実態や格差の是正、縮減に向けての取り組みについて、当事者性をもって理解しようと試みている点である。フィールドデータを駆使し、就学率に代表される量的な教育指標だけに着目することの問題点を明らかにした。SDGsゴール4にある「包摂的かつ公正で質の高い教育」とは、何であるのかを問い直している。
|