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2022 Fiscal Year Final Research Report

Advancement of Evaluation Technology for Structural Integrity of Corroded Seawater Tanks of Ships and Offshore Structures

Research Project

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Project/Area Number 19H00804
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (A)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Review Section Medium-sized Section 24:Aerospace engineering, marine and maritime engineering, and related fields
Research InstitutionOsaka University

Principal Investigator

Osawa Naoki  大阪大学, 大学院工学研究科, 教授 (90252585)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 北野 克和  東京農工大学, (連合)農学研究科(研究院), 教授 (10302910)
井上 朝哉  国立研究開発法人海洋研究開発機構, 研究プラットフォーム運用開発部門, 主任研究員 (10359127)
林原 仁志  国立研究開発法人海上・港湾・航空技術研究所, その他部局等, 研究員 (20511588)
石渡 隼也  国立研究開発法人海洋研究開発機構, 研究プラットフォーム運用開発部門, 技術主任 (60834645)
小島 隆志  国立研究開発法人海上・港湾・航空技術研究所, その他部局等, 研究員 (70392694)
高田 篤志  国立研究開発法人海上・港湾・航空技術研究所, その他部局等, 研究員 (90470054)
Project Period (FY) 2019-04-01 – 2022-03-31
Keywordsバラストタンク / 塗膜下腐食 / セルオートマトン / 腐食センサ / 腐食環境モニタリング / ベイズ推論 / アノード / 鉄二価イオン
Outline of Final Research Achievements

The corrosion sensor was installed in the ballast tank of a real ship and the in-tank environment was monitored for 247 days to obtain new knowledge on the relationship between ballast drainage and corrosion progress. The cellular automaton for under-film corrosion simulation was significantly accelerated by parallelizing the calculations, enabling the simulation of the corrosion of large-sized panels. A Bayesian inference method was developed to determine cell automaton parameters from corrosion test results. A method was developed to measure the time-space variation of anode formation under the coating film by using a paint with an Fe(II) sensitive fluorescent substance added.

Free Research Field

船舶海洋工学

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の成果により,腐食衰耗による海水タンク壁面構造の最終強度低下の予測に必要な,タンク壁面の大域的腐食衰耗空間プロフィールの高精度シミュレーションを実施できる解析手法が開発され,実験結果から計算パラメータの決定するための手法が考案されてラボ試験で有効性が検証された.また,塗膜下腐食発生の時間空間変化を直接計測する手法が開発されるとともに,実船海水タンク中の腐食環境の長期的変化に関する知見が収集された.これらにより,海洋環境を保全しつつ海底エネルギ資源開発を進めるために必要な,船舶海洋構造物の供用中構造健全性マネジメント(ISSIM)技術を確立するための基礎技術が整備された.

URL: 

Published: 2024-01-30  

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