2022 Fiscal Year Final Research Report
Operationalization and Evaluation of Academic Japanese Assessment
Project/Area Number |
19H01270
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
|
Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 02090:Japanese language education-related
|
Research Institution | Hiroshima University |
Principal Investigator |
Watanabe Tomoko 広島大学, 人間社会科学研究科(教), 教授 (30379870)
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
松下 達彦 大学共同利用機関法人人間文化研究機構国立国語研究所, 研究系, 教授 (00255259)
坂野 永理 岡山大学, 全学教育・学生支援機構, 特命教授 (30271406)
畑佐 由紀子 広島大学, 人間社会科学研究科(教), 教授 (40457271)
本間 宏利 釧路工業高等専門学校, 創造工学科, 教授 (80249721)
奥野 由紀子 東京都立大学, 人文科学研究科, 教授 (80361880)
金 愛蘭 日本大学, 文理学部, 准教授 (90466227)
|
Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2022-03-31
|
Keywords | アセスメント / アカデミック日本語 / CLIL / 読みの流暢さ / コーパス / テスト問題自動生成 |
Outline of Final Research Achievements |
The aim of this study was to develop and validate an assessment tool for evaluating academic Japanese language proficiency. Various assessment tools, including a reading fluency measurement tool, a speaking ability evaluation scale, and a CLIL assessment tool, were improved through surveys and experiments conducted primarily online, involving educational institutions, teachers, and Japanese language learners from diverse backgrounds both domestically and internationally. Additionally, the study involved the development and publication of resources such as a learner pronunciation corpus, JACKET (a cloze test creator based on Japanese vocabulary characteristics), and a system for creating kanji problems, which can be utilized for assessment development and international student education. The research findings were disseminated through progress reports presented at academic conferences and journals, both in Japan and internationally.
|
Free Research Field |
言語評価
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
(1)本研究で開発・検討されたアカデミック日本語能力のアセスメントツールにより,学習としての日本語アセスメントの実施を支援することができる。(2)アセスメントツールの妥当性検証により,アカデミック日本語能力の構成概念の一部が解明された。また,本ツールは,評価研究の実験・調査に必要なマテリアルとして活用することが出来る。(3)学習としてのアセスメントを実現するためのマニュアルを作成することにより,教師の評価リテラシーや指導技術の向上に貢献することができた。また,テスト問題の自動生成に関する研究成果は,生成AIを効率よく使用するためのプロンプト作成への応用が期待できる。
|